• Bild: Anna Mattisson
    Relationer. Prins Charles känsla fokuserar på relationer och bygger på ett seriealbum av Liv Strömquist.
  • Bild: Anna Mattisson
  • Bild: Anna Mattisson
    Styr upp. Teaterfestivalens arrangörer och regissörer går i trean på Wendelsbergs teaterutbildning, skådisarna i ettan och tvåan. Anna-Clara Eriksson (till vänster) berättar att hon trivs mer med rollen som regissör än att själv stå på scen. "Jag är bättre på att ha en helhetssyn än att fokusera på mig själv. Och roligare," säger hon. Tillsammans med Hanna Wiklund (till höger) regisserar hon Prins Charles känsla.
  • Bild: Anna Mattisson
    Premiär. På lördag börjar teaterfestivalen på Wendelsberg.

Sätter upp normkritisk humor på teaterfestivalen

Teater

På lördag drar Wendelsbergs teaterfestival igång för i år.
En av föreställningarna är Prins Charles känsla, baserat på ett normkritiskt och humoristiskt seriealbum av Liv Strömquist.

– Liv Strömquist skriver så himla bra. Jag fastnade för hur pricksäker hon är, för humorn och att det är så aktuella frågor. Jag känner igen mig i mycket, säger Hanna Wiklund som regisserar Prins Charles känsla tillsammans med klasskompisen Anna-Clara Eriksson.

Föreställningen beskriver hon som en föreläsning om relationer och kärlek. Det handlar om allt från heteronormativa kärleksrelationer till familjerelationer och kompisgäng.

– Den medvetandegör patrialkala strukturer i relationer. Pjäsen är viktig och full av information och fakta. Samtidigt är det en otroligt humoristisk text. Man kan ha högläsning ur manus och skratta högt redan där, säger Hanna Wiklund.

Att föreställningen baseras på ett seriealbum tycker hon märks.

– Man kan nästan se serierutorna på scen. Det är mycket på och av; någon berättar något och sedan kommer folk på och visar det.

Att originalberättelsen är uppbyggd av teckningar och pratbubblor betyder att det krävts lite extra tankearbete ibland för att hitta sätt att gestalta allt på scen.

– Det blir många lösningar man behöver komma på. I serierutor kan man till exempel hoppa från en miljö till en annan eller överdriva karaktärer. Om någon skriker får den till exempel en jättestor mun, säger Hanna.

Som regissörer har hon och Anna-Clara Eriksson valt att hålla sig ganska nära grundmanuset. Två moment som fanns i serien men inte i manuset har de lagt till och scenanvisningarna har de tagit bort för att ge skådespelarna mer utrymme att själva skapa sina karaktärer.

Teaterfestivalen pågår till den 28 maj och består av elva olika föreställningar. Sju av dem är taldramatiska, två är musikaler, en är en musikteaterföreställning och en helt baserad på dans. Titlarna sträcker sig från klassiker som Macbeth och Utvandrarna till nyare produktioner som Bonnie & Clyde och Dogfight.

Den 25 maj kombineras teaterfestivalen med en familjedag med hopptält, ponnys, hinderbana, teaterlekar och kringsmygande pokemons.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillahppafacebook