Järnvägens nedsänkning innebär en upphöjning!

Debatt

Vi läser då och då i Härryda-Posten att järnvägen genom Mölnlycke skall sänkas ned och överdäckas. Det låter förstås bra att järnvägen sänks ned så man enkelt kan passera men flera jag talat med har fått uppfattningen att järnvägen sänks ned under mark.

Järnvägen sänks visserligen ned – men bara till marknivå. Kommer man från den högre liggande Hönekullavägssidan kan man enkelt promenera ut på överdäckningen – men när man kommer fram till kanten av överdäckningen befinner man sig åtta meter upp i luften. Det beror på att järnvägen kräver cirka sju meter fritt utrymme över rälsen. Från överdäckningens åtta meter får man ta hiss ned till markplanet för att via bron över Mölndalsån komma till centrum.

Om hissen är ur funktion får man som rullstolsbunden, som cylist eller med sin barnvagn förflytta sig cirka 200 meter österut för att sedan via en cirka 170 meter lång ramp ta sig tillbaka ned till marknivån vid bron. Skall man åt andra hållet blir det i stället en åtta meter hög uppförsbacke. Att järnvägen sänks ned innebär således att nuvarande passage under järnvägen byts mot att befinna sig åtta meter upp i luften för att kunna passera – om man inte hittar en annan lösning.

Ola Torrång
Arkitekt SAR/MSA

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillahppafacebook