Bild: Anna Mattisson
Nya banor. Timos nya platta Tro, hat, stöld kom ut i fredags. Det är den första egna skivan på svenska. I alla fall om du inte räknar en som skapades för sju år sedan men kändes så fel att han slängde materialet.
Bild: Anna Mattisson
Nya banor. Timos nya platta Tro, hat, stöld kom ut i fredags. Det är den första egna skivan på svenska. I alla fall om du inte räknar en som skapades för sju år sedan men kändes så fel att han slängde materialet.

Alla är dumma i huvudet

Musik

I fredags släppte Timo Räisänen en ny platta.
Härryda-Posten har träffat honom för ett samtal om språk, äkthet och mänsklighetens idioti.

– Jag har alltid försökt gå dit mina känslor och idéer tar mig. Jag vill gå vidare hela
tiden, röra mig framåt och göra saker jag inte gjort förut, säger Timo Räisänen där han sitter vid sitt frukostbord i Hindås med en macka i handen.

Den här gången har förändringslusten fått honom att byta språk. I stället för att skriva låtar på engelska har han satsat på svenska. Ett val som gjort behovet av exakthet större, samtidigt som texterna blivit mer sårbara.

Timo berättar att han
velat skriva på svenska länge, och också gjorde det för sju år sedan, men att det då kändes så konstruerat att han slängde plattan innan den gavs ut. Den här gången gick det bättre. Efter att ha gjort en del covers på svenska låtklassiker, och också släppt ett album förra året där han tolkar Ted Gärdestad, har han hittat ett sätt att framföra texter på svenska som känns äkta. Först då kunde han skriva.

Knubblar fram orden

Svenskan beskriver han som ett mycket snävare, kantigare och mer begränsat språk, där orden samtidigt ofta är mer exakta än på engelska. Det sätter upp gränser, ramar att hålla sig till som gör den kreativa processen större.

– På engelska nöjde jag mig med ganska grova penseldrag, det lät bra. På svenska måste melodierna, fraseringen och ordföljden vara mycket mer precis och exakt, det påverkar allting. Förhållandet mellan text och musik blir på ett helt annat sätt. Jag kunde sitta här och knåpa och knubbla för att hitta det perfekta svenska
ordet. Som tur är finns det begränsat med ord.

Språkexperimentet ledde till en rejäl nytändning.

– Jag var redo. Jag hade grejer att skriva om och fick en helt ny och fräsch musikalisk inspiration som jag inte haft på hur länge som helst. Det var som när jag var ung, det bara forsade fram!

Samhällskritisk

Så vad är det han skrivit om? En del låtar handlar om kärlek, mycket är samhällskritik. Människan har glömt bort vad som är viktigt och svepts in i utvecklingshets, maktlystnad och bekräftelsebehov menar Timo. Plus att vi slutat tänka själva och helt förlitar oss på ledare och teknik. Eller som Timo säger själv i en av sina låtar: Alla är dumma i huvudet.

– Vi människor är lättlurade,
lättledda och svaga. Och dessutom jättestolta med superbra självförtroende. Det är inte så bra för moder jord. Det
leder till att vi fortsätter plöja, skövla och mörda, säger han.

Ta hand om jorden

Det hållbart mänskliga menar han vore att lägga
fokus på att njuta av att ha det bra med våra närmaste och att ta hand om planeten.

– I stället har utvecklingen lett till att det står en snubbe i ett jättelyxigt kök i USA och styckar flera hundra kycklingar och slänger dem, för att han försöker hitta ett nytt patent på att stycka som han kan sälja till Kentucky fried chicken. Folk kör i diket med sina bilar för att en liten datorröst säger att det är dit de ska. Människor slutar tänka och behöver någon annans röst för att klara de mest basala grejerna. Inte ens yoga och meditation där man ska hitta sig själv kan man närma sig utan att få exakta instruktioner kring hur man ska göra.

Tro, hat, stöld

Också musiken tycker han blivit mer och mer uträknad, tekniskt inriktad och falsk.

– Det handlar bara om att låta intressant, inte om att sjunga ur sitt hjärta, säger Timo.

Själv försöker han vara så äkta det går och lyfta fram de tankar han grubblat på de senaste åren. Orden tro, hat, stöld, som skivan har som titel, ser han som en sammanfattning av funderingarna.

Tron handlar om att tro på sig själv, på mänskligheten och på högre makter. Timo
berättar att han funderat mycket över religion och själv blivit ateist efter att ha läst Bibeln och börjat ifrågasätta det han tidigare bara slentrian-
mässigt tagit för sanning.

Hat är ett annat ämne han jobbat mycket med de senaste åren.

– Jag har levt större delen av mitt liv med att hålla hatet på avstånd, det har lett till att något gnagt i mig. Att skriva plattan har hjälpt mig att ta tag i det, bejaka hatet, göra det till en process och behandla det så det blir avklarat. Man måste se sin egen fulhet i vit-
ögat. Först när man vet om fulheten kan man göra något åt den, säger han.

Hafsigt hat

Samtidigt som han ser hat som en kraftfull känsla som det är viktigt att arbeta med i sig själv har han märkt hur ordet används hafsigt, för småsaker.

– I Sverige är vi oerhört
generösa med ordet hat. Det är inte bra, det försvagar ordet. I den låt där jag sjunger ”Jag hatar dig” i refrängen är det en reaktion på att det är så vi använder ordet i Sverige.

Den sista delen av skivtiteln, stöld, ser han som en sammanfattning av mycket av det som sker i dagens snabba, uppkopplade värld.

– Så mycket av vår tid,
energi och möjlighet att göra bra saker stjäls av… skit. Vi slås av en strid ström av information som är oväsentlig men målas upp som viktig. Det är större och större versaler tills det som är viktigt försvinner i strömmen. Våra själar tuggas på av uppmärksamhetstjuvar. Det är oerhört cyniskt att tycka att människans tid och integritet är så lite värd.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillahppafacebook