• Bild: Anna Mattisson
    Avskilt och gemensamt. Varje hemvist består av ett stort samlingsrum, fyra mindre grupprum och två krypin för den som vill sitta för sig själv och jobba.
  • Bild: Anna Mattisson
    Annorlunda minne. I stället för att lägga fram en gästbok fick öppet hus-besökarna måla på spill av fasadplattor.
  • Bild: Anna Mattisson
    Miljösmart mat. Backaskolan satsar på hållbarhet genom att bland annat laga mat av råvaror som ICA har svårt att sälja på grund av skönhetsfläckar och kort datum.
  • Bild: Anna Mattisson
    Nöjd. Rektor Gunnel Persson-Sarris är stolt över den nya skolan.

Skola med miljön i fokus

Landvetter

En sprillans ny skola med miljöfokus och moderna idéer kring både undervisning och arkitektur.
I torsdags invigdes Backaskolan i Landvetter.

Det är torsdag eftermiddag och full fart på Backaskolans öppet hus. Överallt minglar skolelever, föräldrar, syskon, släktingar, skolpersonal och en och annan nyfiken Landvetterbo.

Rektor Gunnel Persson-
Sarris myser omkring och visar upp allt det nya.
Hon pekar på golvet av grankubb och de stora fönstren mot skogen och berättar att skolan har högsta miljöcertifiering och dessutom en grundtanke att ta in naturen och miljömedvetenheten
både i arkitektur och undervisning.

Varje hemvist (klassrum) har olika naturteman. De heter Fjäll, Åker, Äng och Kust och deras inredning gestaltar naturtypen på ett abstrakt sätt i färg och form.

Gunnel Persson-Sarris öppnar dörren till Äng. Precis som de andra hemvisterna
består den av ett luftigt samlingsrum med en heltäckningsmatta av mönstrad ull och ganska få möbler. Det finns några bord och stolar, en projektorduk, en liten köksdel och två små bås där elever kan sitta för sig själva och jobba.

Flera mindre rum

Förutom det har varje hemvist fyra mindre grupprum med glasfönster in mot samlingsrummet.

Gunnel förklarar att de små rummen gör det möjligt att skapa olika elevkonstellationer beroende på vad som passar varje enskild lektion.
I ett av Fjälls grupprum experimenteras det för fullt. Två barn programmerar robotar och får dem att rulla fram över golvet.

– Det ska vara lite som ett mini-Tellus här, säger Gunnel förtjust och hänvisar till det experimentella resurscentret i Mölnlycke.

På en dörr i korridoren sitter skolans riktlinjer upptejpade. All undervisning ska utgå från det etiska perspektivet, samhället, historian och miljön. För att lyckas med det och samtidigt skapa känslan av sammanhang jobbar eleverna mycket tematiskt, ämnesöverskridande. De kommer inte att ha några
läroböcker utan jobbar framför allt digitalt och med delar av tryckta läromedel.

– Och vi balanserar med att också använda oss av skönlitterära böcker, säger Gunnel Persson-Sarris och visar på biblioteket där nästan alla hyllor hunnit komma på plats.

Växer varje år

På sikt ska Backaskolan
vara en F–3-skola. Än så länge är det dock bara elever i förskoleklass och ettan som flyttat in. Varje år kommer elevkullen att växa med en årskurs.

Det finns också kapacitet att ta in fler elever i varje klass. I dag är de 29 som mest, men det ska kunna rymmas upp till 40 barn i varje hemvist.
Varje klass har tre pedagoger som jobbar på både skola och fritids efter ett rullande schema.

– Dels blir det en trygghet att ha samma pedagoger på fritids som i skolan, dels är det fördelaktigt att de följer med i barnens hela process. De får se barnen i olika sammanhang, säger Gunnel Persson-Sarris och förklarar att det ger pedagogerna en större förståelse för varje individs behov.

Krabbsoppa till lunch

I matsalen, som också kan användas som samlings-
lokal, ringlar kön fram och de färgglada stolarna är fulla av folk. Det bjuds på snittar dagen till ära, och en krabb- och hummersoppa kokad av krabbor som en av eleverna tagit med sig.

Kocken Carina Nilsson och den köksansvarige Mats Andersson berättar att miljö-
medvetenheten tar stor plats också i matlagningen. Skolan har ett samarbete med en mataffär och köper in råvaror som har små skönhetsdefekter eller är på väg att gå ut.

Eftersom kökspersonalen inte vet vad de får in förrän dagen innan finns det inget veckoschema för elevernas lunch utan allt utgår ifrån råvarorna.

Tar vara på resterna

Mats Andersson visar
på en ekologisk äpple-
och päronchutney de tillverkat av frukt som varit lite kantstött. Linsgrytan som blev över från gårdagens lunch har de bakat bröd av.

– Vi jobbar mycket med vegetarisk mat och fisk och drar ner på kött. Och vi väljer svenskt, kravmärkt och ekologiskt, säger han.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillahppafacebook