Bild: Adam Andersson
Ny info. Trafikverket och kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg bjöd allmänheten på ny information angående bygget av järnvägen under måndagskvällen.
Bild: Adam Andersson
Ny info. Trafikverket och kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg bjöd allmänheten på ny information angående bygget av järnvägen under måndagskvällen.

Trafikverket: ”Fyra-fem år planering kvar”

Mölnlycke

Nytt informationsmöte med trafikverket och kommunen angående den nya järnvägen – då meddelade Trafikverket bland annat att det är många år kvar av planeringen och att bygget av järnvägen mellan Borås och Göteborg kommer ta ungefär tio år.

Under måndagskvällen bjöd kommunen och Trafik-
verket in allmänheten till ett nytt möte angående den nya höghastighets-
banan.

Informationsträffen
var även denna gång välbesökt och större delen av sittplatserna i Råda Rum fylldes. På plats för informationen var kommun-
styrelsens ordförande, Per Vorberg (M), Trafikverkets regionala direktör Håkan Wennerström och även projektchefen Sara Distner.

Vid det senaste mötet, för ungefär fyra månader sedan, berättade Trafik-
verket om att ett omtag kommer göras i projektet och där tog man vid även denna gång. Nu har rege-
ringen beslutat att man inte vill lånefinansiera, utan byggnationen ska ske i den takt som ekonomin tillåter och uppgiften är att starta innan år 2029.

Gör ett omtag

Kort därpå kom projektet med järnvägen mellan Mölnlycke och Bollebygd på tal. Den sträckan ligger just nu i den nationella planen, men det kan ändras innan beslutet kommer i april.

– Vi måste fråga oss hur stor systemeffekt den sträckan har på en höghastighetsbana mellan Stockholm och Göteborg. Den är inte så jättebra. Hur stor systemeffekt har den på resandet mellan Göteborg och Borås? Bättre, men inte riktigt bra. Vi sade ganska raskt att vi måste tänka större och nytt. Vi ska tänka helhet, tänka nytt och större och göra ett omtag, säger Håkan Wennerström i frågan under mötet.

Dialog med VG-regionen

Staten kommer att finansiera höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås. Sedan tror man från Trafikverkets sida att målbilden om att bygga bibanor ut till exempelvis Mölnlycke, Bollebygd och Mölndal är fullt möjlig. Där har man nu en dialog med Västa Götalandsregionen som kommer att bli de som får skjuta till pengar beroende på hur många stationslägen man vill ha kring höghastighetsbanan.

– Vi för dialog med VGR om val av stationer, kapacitet och kostnader, säger Wennerström.

Kommer ta lång tid

Frågan som de flesta också vill ha svar på är när byggandet kommer ta fart.

– Man kan tro att vi skulle kunna köra i gång omedelbart, men om vi skulle få klartecken idag så har vi fyra-fem års planering kvar innan vi kan sätta spaden i backen. Att bygga sträckan mellan Göteborg och Borås kommer ta ungefär tio år, säger Håkan Wennerström.

Per Vorberg angående omtaget:

– Vi har inte gett upp den regionala banan än. Vi tycker
att omtaget är jättebra och det är en bra dialog med VGR om fler stationslägen, men vi vill ha en tidigare byggstart än 20-långtbort, säger Vorberg.

Går inte ut över skolan

En fråga från en av
åhörarna var om skola eller liknande kommer få stryka på foten på grund av kostnader av nya stationer i Mölnlycke.

– Vi är av den åsikten att staten ska bygga huvud-
infrastrukturen. Det kommer kosta pengar om vi vill bygga ett stationsläge, men det kommer inte gå ut över skola, vård eller omsorg. Landvetter Södra-
stationen finansieras inom projektet Landvetter Södra. Bollebygd har jag ingen aning, men det får de lösa, säger Per Vorberg.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillahppafacebook