Konsumentombudsmannen stämmer IOGT-NTO

Mölnlycke

Under lång tid har IOGT-NTO:s sätt att sälja Miljonlotteriets lotter fått konsumenter att känna sig lurade.
Nu stämmer konsumentombudsmannen (KO) nykterheltsorganisationen och kräver att en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor döms ut.

– När det gäller telefonförsäljning i stort ser vi många överträdelser, men det här är bland de värsta ljudupptagningar vi hört. I flera av de andra telefonförsäljningsmål vi har som rör riktigt ful försäljning kan vi höra hur säljarna lurar konsumenterna att ingå avtal, men i de här filerna hör vi hur de inte
bara luras utan direkt ljuger. Sedan ser vi extra allvarligt på det för att det handlar om spelreklam också, säger
Carolina Andersson, processråd vid konsumentombudsmannen.

Bryter mot lagen

Miljonlotteriet har sitt huvudsäte i Mölnlycke. I sitt yrkande lyfter KO fram inspelningar från elva olika telefonsamtal, där försäljare
av Miljonlotteriets lotter brutit mot både marknadsföringslagen och punkter på den svarta lista med förbjudna
marknadsförings-
metoder som gäller i alla EU-länder.

Tar inte ett nej

I några av inspelningarna tackar de uppringda personerna mycket tydligt nej till lotter, men registreras ändå och får lotter och faktura. Andra tackar ja till en engångsleverans av lotter utan att ha fått reda på att det rör sig om ett abonnemang.

I några telefonsamtal ger försäljaren intryck av att vinst garanteras utan att berätta att konsumenten måste teckna abonnemang för att ha chans att vinna. I två av samtalen
säger säljaren ”Det är ingen försäljare som ringer så du kan ju andas ut”, och ger intryck av att det i stället handlar om gratulationer till en lotterivinst. Inte i en enda av de elva ljudfilerna
nämns heller att vinsterna
består av varor, vilket fått de uppringda att tro att de kan vinna pengar.

Carolina Andersson förklarar att de elva fall som valts ut som bevisföring på intet sätt sticker ut, utan är tydliga exempel på hur försäljningen av IOGT-NTOs lotter går till.

Inte enstaka misstag

Inte heller handlar det om någon enstaka säljare, menar hon. På de elva utvalda inspelningarna hörs sju olika säljare från fyra olika telemarketingbolag, som IOGT-NTO anlitat. KO menar att det alltså inte handlar om ett enstaka misstag från en enskild säljare. Varje säljare
ringer omkring 150-250 besvarade samtal per dag, vilket betyder att sättet att marknadsföra Miljonlotteriet påverkat många. Alla försäljarna utgår från ett manus som IOGT-NTO utformat. Enligt KO innehåller både manus från 2016 och 2017 allvarliga brister.

Flera ärenden

Det rör sig inte heller om något tillfälligt problem. Konsumentverket har haft två tillsynsärenden mot IOGT-NTO
tidigare och i samarbete försökt få Miljonlotteriet att ändra sig. Ingen förändring har skett. ”Det vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot utsatta
konsumenter och en
utpräglad nonchalans mot gällande regler”, skriver KO i sin stämnings-
ansökan.

– Det handlar om marknadsföring som pågått under väldigt lång tid. Vi har haft ärenden från 2011 och inte sett någon bättring under åren. Snarare har överträdelserna blivit värre. Då måste vi stämma, säger Carolina Andersson och fortsätter.

– Det är en försvårande omständighet att de varit så medvetna om bristerna men inte lyckats rätta till dem.

Görs systematiskt

Att det inte bara handlar om en oärlig säljare utan om systematiska problem som inte
förändrats trots påpekanden gör att KO misstänker att IOGT-NTO också nu kommer att fortsätta att sälja lotter på sätt som bryter mot lagen. De vill därför att domstolen fattar ett beslut som gäller fram tills domen faller om att föreningen måste betala vite om de fortsätter med sin marknadsföring på samma sätt som förut, ett så kallad interimistiskt förordnande.

KO vill också att IOGT-NTO ska dömas till att betala tio miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

– Föreningen påstår att de hävt de abonnemang som skrivits felaktigt, men det går inte att läka sånt här i efterhand. Det är som med alla begångna brott, säger Carolina Andersson och menar att marknadsstörningsavgiften är som ett straff.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillahppafacebook