• Bild: ANNA MATTISSON
    PRISAD. Jazzmusikern Lars Danielsson fick nyligen ta emot Härryda kommuns kulturpris. Dessutom har han fått Stims stipendium och Sten A Olssons kulturstipendium.
  • Bild: ANNA MATTISSON
  • Bild: ANNA MATTISSON
  • Bild: ANNA MATTISSON
  • Bild: ANNA MATTISSON

Lars lever med jazzmusiken

Profilen

– Jag spelar för att jag inte kan låta bli. En del säger att de ska sluta spela när de blir sämre på det, det kan jag inte tänka mig att göra, säger Lars Danielsson.
Spelar gör han och det går bättre än någonsin. Den kända musikern och kompositören har inte bara utsetts till årets kulturpristagare i Härryda kommun utan också kammat hem både ett av Sten A Olssons kulturstipendium 2017 och Stims stipendium.

– Jag spelar aldrig musik på rutin, det kan jag inte. Om jag spelar för ofta på samma sätt blir det inte bra. Jag kan till och med bli yr på scen av det. Det bästa är när jag inte vet vad som ska hända.

Lars Danielsson slår sig ned på redaktionen och
berättar. Lyssnar uppmärksamt på alla frågor, småler då och då och lägger
armarna bakom huvudet. Det märks att musik är ett ämne han gillar att prata om och tänka kring.

Lars Danielsson var bara fyra år när han slog in på musikbanan. Hans mor fick en gitarr i födelsedagspresent och Lars lämnade festen för att barrikadera sig i köket med den hela kvällen. Sedan var han fast.

Fick extralektioner

När han var sju år började han ta musiklektioner i piano och orgel av en kantor i barndomsorten Smålandsstenar.

– Jag brukade sitta jämte honom när han spelade i kyrkan också, och jag fick gratis extralektioner. Den läraren har betytt jättemycket för mig, säger han.

Som tioåring började han dessutom spela cello, samtidigt som han drömde rock-
gitarristdrömmar. Han köpte
grammofonskivor för alla pengar han hade, lyssnade på Beatles, Rolling Stones och Jimi Hendrix och drog tillbaka skivspelarens arm igen och igen för att lära sig ta ut stycken på gitarren. Framför spegeln förvandlades han till sina idoler och på väggen hängde en stor bild på Janne Schaffer.

– Senare fick jag vara med i hans band. Det var stort, minns Lars.

En bra skola

När han var tolv började han spela för publik på allvar. Varje helg uppträdde han på bröllop, idrottsfester, danser och andra ställen som ville få levande musik. En tid han beskriver som en väldigt bra skola.

Kanske var det tur att han hade så många gig, för att träna bara för tränandets skull tyckte den unge Lars var rätt tråkigt. Han kunde ställa väckarklockan på en timme och tvinga sig att öva, men det kom inte av sig själv förrän han började på Musik-
högskolan i Göteborg som 20-åring. Då hade han också bytt rockdrömmarna mot jazz, sålt sina tonårsskivor och börjat spela kontrabas.

Fastnade för jazz

Jazzen kom till honom efter en konsert på tv, där han fick höra den danske basisten Niels Henning Örsted Pedersen.

– Sen var det bara jazz.

Numera har Lars släppt behoven av att definiera vilken genre han håller på med. Han spelar och komponerar, har uppträtt med flera av sina idoler genom tiderna och står ofta på scen tillsammans med sin hustru Caecilie Norby
och sina vänner. I musiken han skriver själv mixar han genrer på ett sätt han själv beskriver som respektlöst. Han blandar klassisk musik med folkmusik, jazz och rock, och melodislingorna han skapar har ofta inspiration av barndomens kyrkomusik.

– Jag har ingen respekt för vad man får och inte får göra. Man får göra vad som helst som kommer från hjärtat. Det är därför det är så kul nu, det blir roligare och roligare, mer lekfullt, säger han och tystnar.

Skalat av

Funderar och fortsätter.

– Det låter som att min
musik skulle vara vildare i dag, men det är tvärt om. Den är mer renodlad, jag vågar göra enklare saker. Jag kommer närmare kärnan.

Musiken betyder precis samma sak för Lars nu som då han var ung.

– Det är min hobby 24 timmar om dygnet, den finns hela
tiden med mig på gott och ont. Man försvinner in i en annan värld och tänker bara på kompositioner, säger Lars och berättar att det ibland kan bli lite märkligt i sociala sammanhang.

– Jag tror att jag blivit lite bättre på att vara närvarande,
men när jag är inne i en process av skapande är det svårt att stänga av.

Helande kraft

Annars beskriver han
musiken som det viktigaste i
livet, förutom familjen. Han pratar om musikens styrka, om den helande kraften i melodier och toner. Om hur speciellt det känns att skapa sin egen musik och spela den med andra, och om hur viktigt det är att försöka hitta sin egen röst i sitt spelande.

– Att kunna säga något från ett hjärta till ett annat är viktigt. Jag tror jag försöker
berätta om livet och kärleken, glädje och sorg.

Öppen i musiken

Själv ser han sig som lite svår att nå in i ibland, som en person det tar tid att lära känna.

– Men när jag spelar
musik gömmer jag mig inte, då går allt ut direkt. Det mest naturliga sättet för mig att kommunicera med folk är att spela musik för dem. Annars är det mer spännande
att lyssna på andra än att snacka själv.

I musikskapandet gillar han allra mest de morgnar då han är ensam hemma och kan gå direkt från sängen till pianot. Han improviserar och spelar in det som blir bra på telefonen. Trots att han själv har kontrabas och cello som huvudinstrument är det
oftast piano han skriver
musik för.

Skriver för symfoniker

Just nu håller han dock på med ett helt annat projekt: att skriva ett beställningsverk för Göteborgs Symfoniorkester, med solisten Björn Bohlin på engelskt horn. Själv ska han spela bas och cello i föreställningen.

Komponerandet ligger bättre till än det brukar så här långt ifrån deadline,
avslöjar han.

– Jag har nått ovanligt långt. Vanligtvis är jag alltid sen, jag måste ha kniven på strupen för att få saker gjorda.

Nästa spelning på hemma-
plan är den 28 april då han uppträder tillsammans med  Caecilie Norby och Mölnlycke Storband..

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillahppafacebook