Bild: PETER GUSTAFSSONBYGGER RACERBILAR. ”Min stora sporre i livet har alltid varit att aldrig göra som andra, utan alltid gå min egen väg. Om man gör som alla andra blir   man som bäst lika snabb som dem.” Det säger Roland Gingtorp som håller på att bygga upp ett stort motorsportcentrum i Bollebygd.

Gäddhultarn bygger upp motorsportcentrum

Profilen

Han byggde sin första bil från grunden när han var 13 år.
– Jag föddes med en svets i ena handen och en vinkelslip i den andra, säger Roland Gingtorp.

Bollebygd före jul. Roland Gingtorp och team Pewano gör de sista förberedelserna inför Dakarrallyt. Då var fortfarande tron på bilen stor. Ingen hade, ens i sina värsta mardrömmar, kunnat förutse att bilen skulle brinna upp tre mil in på första sträckan.
Förutom Dakar-projektet har Roland Gingtorp byggt racerbilar professionellt i drygt 30-år. Just nu flyttar han hela sin verksamhet till en industrilokal på nästan 1 000 kvadrat i Bollebygd.
Mitt bland damm och maskiner står flera nedmonterade eller halvfärdiga racerbilar, mest porschar och mercor.
– Jag fick en möjlighet att ta över de här lokalerna och det är som en dröm som man inte trodde var sann. Målet är att bygga upp norra Europas mest sofistikerade motorsportcentrum, säger Roland.
Han är trött efter ännu en natt med få timmars sömn. I racervärlden finns alltid detaljer som kan förbättras och den bil han jobbar med för tillfället finns hela tiden i tankarna.
– Men jag går alltid till jobbet med ett leende på läpparna. Det här är som ett vuxendagis modell större, säger han.

Roland Gingtorp är landets mest prisade racerbilsbyggare och har ett rykte i hela Europa. Ändå är han en doldis till och med hemma i Hindås. Men säger man ”Gäddhultarn” är det många bilfanatiker som lyfter på ögonbrynen och minns gamla nummer av Bilsport från 80-talet. Roland byggde då några av de grymmaste custombilarna.
Namnet ”Gäddhultarn” kommer ifrån uppväxten på en bondgård just i Gäddhult mellan Hällingsjö och Eskilsby.
– Jag hade en fantastisk uppväxt med stöttande föräldrar och det fanns alltid möjligheter att skruva och greja, säger Roland.
Redan i elvaårsåldern prenumererade han på motortidningar och köpte faktaböcker.
Som 16-åring startade han en egen firma där han motivlackade bilar.
– Den enda utbildning jag har är fordonsteknisk, i övrigt är jag helt självlärd.
Sedan 1979 har han jobbat med att bygga vinnande racingbilar till olika GT-serier och STCC.
– Jag har också alltid haft en jädra tur. Jag har alltid fått rätt kunder och beställare med potential som kunnat satsa mycket pengar i projekten.
Mycket av Rolands framgång bygger enligt honom själv på en medfödd talang.

Det senaste åren har Roland varit chefsingenjör hos Team Pewano, det Dakarrally-projekt Pelle Wallentheim drog igång innan han gick bort i cancer.
Både Roland och Pelle Wallentheim bodde i Hindås, men kände inte varandra. De hade en gemensam bekant i racingprofilen Bo ”Emma” Emanuelsson. Pelle Wallentheim hörde talas om Rolands bilbyggarkunskaper och tog kontakt.
– Så jävla fränt att det fanns två såna viljor i Hindås och ingen kände till den andre, säger Roland.
När Pelle Wallentheim hittade Roland hade han egentligen tänkt dra sig tillbaka från racingvärlden och bara jobba med att restaurera muskelbilar precis som han gjorde under sina tidiga år.
– Men när Pelle dök upp tänkte jag om och beslutade mig för att satsa på detta i tio år till.
Fört var han väldigt tveksam.
– Hela mitt liv har varit banracing och jag har alltid varit skeptisk till rally. Men han bjöd in mig som turist till Dakarrallyt 2010.
”Gäddhultarn” blev helt förälskad i tävlingen och fick fria tyglar att bygga bilen. Alla, inklusive Alfie Cox, som hyrde in sig som förare, älskade bilen. Sedan gick det som det gick.

Precis som under sina tidiga år handskapade han hela bilen.
–Jag gillar att göra allt själv och har ett kontrollbehov, sedan har jag förstås folk till hjälp, men jag vill alltid ha en hand med. Min styrka är att jag behärskar hela tävlingsbilen.
Tanken med Pewano XC60 RR, som har några delar Volvo i sig, var inte att bygga en terrängbil, utan att bygga en racerbil för Dakarrallyt.
Nu när Dakarprojektet gick upp i rök är det ännu ingen som vet om det blir någon fortsättning.
Men ”Gäddhultarn” har enormt många förfrågningar och tvingas tacka nej till 90 procent av dem. Ett av alternativen i den närmaste framtiden är ett samarbete med Mercedes och STCC-serien.
– Jag är specialist på Porsche och Mercedes och älskar de bilarnas grundmekanik.
Till sommaren är det invigning av det nya motorsportcentrumet i Bollebygd.

  • Peter Gustafsson
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det