Mölnlycke blåsorkester förbereder sig inför vårkonsert på lördag. Besökarna kan vänta sig rejält sväng till musikalinspirerade ­tongångar. Bild: Jan Kwarnmark

Laddar för vårblås

Kultur

Vårkonsert med musikaltema. På lördag intar Mölnlycke blås­orkester Kulturhusets scen, uppbackade av två musikalartister direkt från Göteborgsoperan. Fullt blås och hög­stämda låtar varvat med sväng utlovas.

Trumpet, tuba, klarinetter, flöjt, saxofoner, horn och eufonium – backade av pianist, basist och slagverkare. Lördagens ­konsertbesökare kan förvänta sig en välfylld scen då totalt 35 musiker framför låtar med musikal­tema. Musikerna ­kommer från Mölnlyckes ­blås­orkester och har övat inför ­konserten sedan januari.
– Vi är en full blåsorkester som kommer spela kända musikal­melodier. Det blir ­högstämda fina låtar men även mer svängiga och jazzbetonade stycken. Ett potpurri! säger orkesterns ­talesperson Dan van Ginhoven och börjar nynna på en Benny Andersson-melodi som ska framföras.

Själv spelar han tredje­klarinett i orkestern.
– En blygsam roll.
Men det blir inte bara ­instru­ment på scenen, ­försäkrar han. Framför bandet står två ­rutinerade solister och musikal­artister ­­– ­­Nina Pressing och ­Philip Jalmelid. ­Båda sjunger för tillfället ­huvudroller i Chess på Göte­­­borgs­operan.
– De är två ­väldigt gedigna musikalartister. Nina har en lång karriär och sjungit i bland annat Grease, West Side Story, Cats och Evita. Philip är ny och lovande och har sjungit i Hair och ­­Les Miséra­­­­bles med mera. Hans nästa stora roll är i Miss Saigon på Malmöoperan, ­berättar Dan van Ginhoven.

Även människorna bakom instrumenten är rutinerade. Pianisten Sven-Eric Dahlberg har ackompanjerat Sonya ­Hedenbratt i många år och är ordförande i Jazzföreningen på Göteborgsklubben Nefertiti. Dirigenten Bengt-Åke Nilsson var trummis i Gomorron ­Sverige och är chef på ­Kulturskolan i Härryda. ­Eufonisten Ulf Ripa har spelat längst med orkestern – 40 år. Yngste medlemmen är 12 år och heter Alexander Warvne. Han spelar basklarinett.
Förhoppningen är att musikal­temat ska locka en bred ­pu­­­blik. Och det blir ju inte sämre av att den sortens musik är väldigt rolig att framföra, menar van Ginhoven.

För orkestern har det varit bråda dagar fyllda av ­repetitio­­ner. Nya låtar läggs konstant till repertoaren.
– Solisterna har svårt att ­be­stämma sig för vad de vill sjunga, säger Dan van ­Ginho­ven och skrattar.
– Det blir nog en tuff sista repetition.

  • Peter Pierrou
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det