Bild: Peter Claesson

Hallå där… Roger Assar Johansson

Allmänt

…tonsättare från Landvetter, som tilldelats 150 000 kronor från Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur för ”sin kompromisslösa, mångbottnade och formöverskridande verksamhet”. Stiftelsen delar årligen ut ett stort antal utbildningsstipendier inom kulturområdet.

Grattis! Hur känns det?

– Det är jättekul. Det är sånt som man kan använda för att utvecklas ännu mer som kompositör. Jag börjar få mer beställningar nu, bland annat från Kungliga operan i Stockholm, så det ska bli skönt att ha råd med extra tid. Kanske kan jag ta lite ledigt från mitt jobb som lärare vid Högskolan för scen och musik för att skriva. Jag har även en mentor som jag fick via en vinst i kortoperatävlingen English National Opera 2012, så möjligen åker jag över till New York och träffar honom?

Du har en gedigen musikbakgrund?

– I grunden är jag utbildad pianist vid Högskolan för scen och musik. Men skriva musik har jag gjort sedan jag var liten. Jag skrev musiken till min första opera på gymnasiet och satte upp den tillsammans med några kompisar.

Du började tidigt?

– Ja, men mina första pianokompositioner skrev jag när jag var tio, elva år gammal. Om jag skulle spela något stycke på en skolavslutning passade jag på att slänga in ett eget stycke. Jag ville utforska musiken. Det blev att jag skrev mig genom hela musikhistorien, Bach, Mozart och Stravinskij…

Varifrån kommer operaintresset?

– Musik tillsammans med teater är för mig den mest maxade konstformen. Operan biter tag, för du kan berätta saker på ett djupare plan. Musiken berikar och kan berätta känslor samtidigt som orden är på ett annat plan. Det blir en flervägskommunikation. Jag har hela tiden känt att jag har ett behov av att berätta och beröra. Men varken mamma eller pappa var musiker. Pappa var ingenjör och mamma jobbade inom sjukvården. Med pappa kunde jag diskutera kreativa grejer, och det var en enorm hjälp när man satt och skrev. I och med att han var inom teknikområdet och jag inom musikområdet kunde vi lösa upp kreativa knutar tillsammans.

Hur går det till när du skriver?

– Man har ett libretto, en text framför sig, där texten är som ett skelett. Jag måste se scenerna framför mig i huvudet, alla karaktärer måste kännas levande i mig. När jag gör det vet jag att jag är på rätt väg.

Du får stipendiet bland annat för att du ”rör dig obehindrat över genre- och språkgränser”. Berätta om det!

– Jag är en öppen människa som tar in allt. Jag har inga spärrar utan lyssnar på allt från Bob Dylan till den senaste skivan med Beyoncé som jag tycker är fantastiskt bra. Många människor i den klassiska musikvärlden kan tycka att det är märkligt. Folk tror att jag bara lyssnar på klassisk musik. Men jag tänker inte i fint och fult eller högt och lågt och jag tror stiftelsen tycker det är roligt att jag inte har de gränserna.

Årets utdelning skedde fredagen den 5 december i Konserthuset i Göteborg.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det