• Bild: PETER GUSTAFSSON
    SOULMAN. Arvid Nero är gitarrist och sångare i bandet The Magnolia som just nu håller på att skaka liv i soulscenen i Göteborg. Som låtskrivare har han rätterna i bluesen. Till höger Albin Meldau.
  • Albin Meldau & Arvid Nero.
  • Singers - Albin Meldau & Arvid Nero
  • Singers - Albin Meldau & Arvid Nero
  • Singers - Albin Meldau & Arvid Nero Guitars - Malte von Sydow, Arvid Nero Drums - Kalle Stenbäcken
  • Singers - Albin Meldau & Arvid Nero Bass - Gabriel Castro
  • GÄSTADE. Emilie De Paula hoppade in på ett par låtar när The Magnolia spelade på Oceanen den 14 januari.
  • GÄSTADE. Emilie De Paula hoppade in på ett par låtar när The Magnolia spelade på Oceanen den 14 januari.
  • Arvid Nero Bass - Gabriel Castro Drums - Kalle Stenbäcken

Har bluesen i blodet

Musik:

Arvid Nero sjunger soul i The Magnolia. En soul som har rötter i Stax och Motown och ett spökhus i Landvetter.
Samtidigt vill bandet skapa något nytt.

The Magnolia är med och väcker liv i soulscenen i Göteborg. Bland annat har de varit husband på Oceanen som haft soulklubbar tre onsdagar i december och januari.

Nu senast, i mitten av januari, hade bandet spelat live i P4 Göteborg samma dag. Kanske tack vare det var det svettigt och fullsatt på Oceanen när bandet pumpade och jabbade ut beatet och fångade publiken från första takten.

I publiken satt en äldre man och skissade av bandmedlemmarna. Teckningar som han sedan skänkte till musikerna.

Arvid Nero tackade och bugade för sin. Han spelar gitarr och sjunger tillsammans med Albin Meldau. Där finns själ och som de sjunger ”there’s a sorrow rollin in”.

– Jag har alltid lyssnat mycket på blues. Farsan visade en hel del grejer. Sedan har jag lyssnat mycket på Dylan och Cohen och däremellan en hel del soul, säger Arvid.

Hans pappa bodde i något som han beskriver som ett spökhus i södra Landvetter och fadern brukade plugga in elgitarren i en förstärkare och böja upp några blå toner.

– Han hade känsla och det kan man komma långt på.

Pluggade ryska

I vuxen ålder har Arvid Nero själv hyrt huset och bott där med ett par kompisar. En period även ensam.

– Det var bra, men ensamt eftersom det var sällan kompisarna från Göteborg orkade komma och hälsa på. Jag studerade ryska då och satt vid ett bord i huset och det var kallt och jag drack öl och fantiserade om att jag pratade med en rysk tjej.

Många i Landvetter känner till det där huset.

– Det är en gammal banvaktarstuga. Det var utedass och en brunn där vi fick hämta vatten. Jag minns att vi brukade gå över ån och titta på vattnet. Det fanns fladdermöss också och de bodde i huset.

Med undantag för ett uppehåll på ett par år då han var trött på musiken och knappt spelade har den alltid funnits i Arvids liv.

Som yngre gick han i musikklass på Flatåsskolan och senare på Hvitfeldska gymnasiet. Bluesen var hans arvedel.

Spelade i tunneln

Pausen kom när han var 15-16 år och började träna boxning i stället. Varje dag när han skulle från lokalen i Göteborg och gick från busshållplatsen i Landvetter centrum till huset lyssnade han på musik i hörlurarna. Det var också delvis i huset han hittade tillbaka till sin gitarr och sången.

– Jag har lärt mig lira blues på gatorna i Göteborg under vintern, i kylan. Jag brukade stå i tunneln mellan centralen och Femman och harva och traggla. Jag kom fram till något uppriktigt och lärde mig berätta, annars lyssnar inte folk, säger han.

Han är i princip självlärd.

– När det gäller afromusik som blues och soul är det svårt att lära sig uttrycket på en skola.

Arvid har varit med i The Magnolia i tre år.

– Jag kom in i bandet lite efter de andra. Men flera av oss känner varandra på olika sätt sedan tidigare och på något sätt har bandet snirklats ihop.

De har precis spelat in en skiva och letar efter någon som är intresserad av att ge ut den. Arvid skriver de flesta av låtarna. Albin Meldau skriver också en hel del.

– Fler och fler har börjat skriva och det är skönt med olika röster och roligt att det växer så att vi har mer variation och ett bättre urval när vi ska spela live.

Bandet arbetar mycket med sin musik, men det går i vågor och medlemmarna är inblandade i projekt på andra håll. De har material till fler skivor, men vill inte spela för ofta i Göteborg.

– Vi vill inte trötta ut publiken och vill inte bli trötta på oss själva, säger Arvid.

Han försöker leva på musik men tar ströjobb för att få det att gå ihop.

– Peppar, peppar, men just nu lyckas musiken bli som en liten inkomst.

Lyssnat på diktare

Han har också en trio, Burning Nero, där han sjunger egna låtar på svenska.

– Det är musik med en lite annan tradition och de låtarna passar inte i The Magnolia. Jag har lyssnat mycket på Cornelis och har hämtat inspiration därifrån och från svenska diktare. Man kan alltid gå tillbaka till olika stilar. Om man ser musiken som ett träd finns det vissa grenar som har slutat växa. Många säger att man måste hoppa på en gren som växer, men man kan hoppa till Cornelis eller Motown och utveckla den musiken och hitta ett eget uttryck där.

Vad tror du om framtiden för The Magnolia?

– Så länge jag känner att det är uppriktigt fortsätter jag. Vi har kommit ganska långt, men har potential att bli ännu bättre.

Ni känns som ett homogent band som har spelat soul hela livet.

– Flera av oss har verkligen lyssnat på soul från förr, samtidigt vill vi hitta något nytt. Vi har en fot i det gamla och med den andra foten vill vi ta oss vidare till något okänt.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det