Buss 300 och 330 upp på KF

Härryda kommun

Under måndagens kommunfullmäktige presenterade Västtrafik sin verksamhet för politikerna. Två heta frågor är linjerna 300 och 330, samt kollektivtrafiken till Landvetter flygplats.

Det var i december, i samband med att tidtabellerna lades om, som Västtrafik drog in hållplatserna Bugärde och Eriksmyst, varifrån buss 300 tidigare gick till Göteborg. Nu går endast linje 330, fast med glesare trafik och de flesta turer går via Landvetter centrum.

Många har protesterat över beslutet och i slutet av februari ordnade ortsbor ett möte i Hällingsjö med representanter från Västtrafik och Härryda kommun där förändringarna ifrågasattes.

Möte i juni

Under måndagens möte kom de försämrade bussförbindelserna upp igen. Västtrafik utlovade ett möte där möjliga lösningar ska diskuteras.

– Det kommer vara en
dialog den 22 juni, ett tjänste­mannamöte mellan Västtrafik och kommunen för att titta på hur man skulle kunna lösa det här på bästa möjliga sätt eftersom vi uppenbart har kunder som vill hoppa på på de här två hållplatserna, sa Alex Bergström, vice ordförande i Västtrafik.

Svårt pendla kollektivt

Kollektivtrafiken mellan olika kommundelar i Härryda och Landvetter flygplats diskuterades också på KF. I nuläget måste den som vill resa kollektivt till flygplatsen åka via Göteborg.

Alex Bergström höll med politikerna om att det är under all kritik att arbetspendlare till flygplatsen måste åka via Korsvägen. Han menade att situationen grundar sig i en lag om allmän trafikplikt från 2012. Enligt den får subventionerad trafik, dit Västtrafik hör, inte konkurrera på samma tid och sträcka som kommersiell trafik.

Nu ser regeringen dock över lagen och Västtrafik utreder om det är möjligt att ha en linje till flygplatsen som stannar i olika delar i kommunen. Även i det här fallet utlovade Västtrafik ett möte.

– Det finns en vilja från Västra Götalandsregionen och från Västtrafik att till hösten ha en seriös dialog med bland annat Härryda kommun om att starta en ”lokallinje” som skulle kunna gå från Mölnlycke centrum till Landvetter flygplats, sa Alex Bergström.

Många talare

Oppositionsrådet Mats Werner (S) var en av de många KF-politiker som gick upp i talarstolen för att diskutera kollektivtrafik­frågorna.

– Det är skoj att vårt tjôt har hörts. Om just 300 och 330 kan man ju säga att vi är en expansiv kommun och för oss känns det konstigt att man lägger ner linjer. Vi har folk som flyttat hit ut just för att ni hade så bra kollektivtrafik och det blir väldigt svårt att förklara när man drar in det, sa Mats Werner.

Han betonade även betydelsen av kollektivtrafik mellan kommunens orter och flygplatsen där det finns nästan 5 000 arbetstillfällen.

– De som jobbar på flygplatsen får vara med och subventionera resandet men de kan själva inte utnyttja det hela. Det blir en indirekt orättvisa utöver att det är vansinnigt miljömässigt, säger Mats Werner.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det