• Bild: PETER GUSTAFSSON
    KÄMPAR FÖR SKOGEN. Ros-Marie Carlsson, Åsa Hagerfors och Jan Hermansson är tre av alla Rävlandabor som vill bevara skogarna kring Rammsjön där Trafikverket vill dra den nya höghastighetsjärnvägen.
  • Bild: PRIVAT
    MOT BADET. Många barn i Rävlanda cyklar på egen hand till badplatsen vid Rammsjön. Om järnvägen dras genom området klyvs den här skogsvägen.
  • Bild: PRIVAT
    BÄCKÖRING. Det är gott om fisk i bäcken som rinner från Rammsjön ner mot Storåns dalgång.

Slåss för Rävlandas lunga

Rävlanda

Sedan beskedet om dragningen av den nya järnvägen genom rekreationsområdet i Rävlanda har flera föreningar protesterat.
Nu har de skickat en skrivelse till infrastrukturministern.

Jan Hermansson från Rävlanda samhällsförening, Ros-Marie Carlsson från Friluftsfrämjandet Rävlanda/Hindås och Åsa Hagerfors, Rävlandabo möter upp vid Rammsjön.

Mossan skriker grön i skogen och hela området andas lugn.

Precis vid parkeringen nedanför OK Orintos klubbstuga ställer de sig på vägen där den nya höghastighetsjärnvägen ska dras.

– Det är förfärligt, nu är vi riktigt irriterade. Vi känner oss helt överkörda. Ingen lyssnar på oss. Trafikverket har visserligen samlat in mycket material från oss, men det verkar vara ett spel för galleriet. Hittills har
våra protester inte gett något resultat, säger Ros-Marie Carlsson.

Närmar sig byggstart

Rävlandaborna är förbannade och enade, men tiden springer iväg och det närmar sig snabbt byggstart 2020.

– Med ett dubbelspår, vallar och allt kommer det bli ett minst 70 meter, brett sår rakt genom skogen. Dessutom blir det buller som hörs i hela Rävlanda, säger Åsa Hagerfors som jobbar som stress- och friskvårdsterapeut.

Hon ser värdet av att vistas i skogen och tycker att det är bättre att Trafikverket rustar upp den befint­liga järnvägen så att Hindås och Rävlanda kan fortsätta leva.

– Skogen här är mitt andningshål, så för mig är det personligt. Skogen är ovärderlig, den går inte att återställa. Men vi är helt överkörda. Vad är detta för demokratisk process?

Även om det finns gott om strövområden i Rävlanda­trakten är området kring Rammsjön den riktiga skogen för många. Det är enligt alla föreningar Rävlandas viktigaste område för friluftsliv och rekreation.

– Det ligger nära samhället och det är lätt att ta sig dit även om man har barnvagn, rullator eller är rullstolsburen, säger Ros-Marie.

Populär badplats

250 orienterare håller till i skogsområdet varje vecka.

Hundägare och svamp­plockare strövar i området som också har ortens enda badplats.

– Vi har presenterat hur många barn som rör sig i området. Vi i Friluftsfrämjandet har många aktiviteter här. Rais utnyttjar område och Orinto växer hela tiden, säger Ros-Marie Carlsson.

Enligt OK Orinto måste hela verksamheten flyttas om järnvägen dras ovan jord eftersom spåret går precis vid klubbstugan som hotas.

Tågen kommer också att mullra förbi bostadshus.

Tillsammans har föreningarna skrivit insändare, pressat lokala politiker och samlat in 650 namnunderskrifter av de drygt 2 000 personer som bor på orten.

Skrivit till minister

Nu har de dessutom gemen­samt skrivit till infrastrukturministern Anna Johansson.

– Vi får en höghastighetsbana som bara går genom samhället och som vi inte har någon som helst glädje av. Vi får i stället vara med och betala de höga kostnaderna som blir, säger Ros-Marie Carlsson.

Även om den exakta dragningen för järnvägen inte är klar är korridoren genom detta samhällsnära område ganska fastlåst av Trafikverket.

Invånarna vill helst att järnvägen går vid motorvägen. Alternativet, en tunnel under naturområdet, är det minst dåliga av de aktuella förslagen.

– Det är som pest eller kolera, säger Ros-Marie.

En lång tunnel har Trafikverket uteslutit på grund av att det kostar för mycket och är svårt rent tekniskt.

– Vi har inte fått kostnader eller undersökningar presenterade och jämförda kostnadsmässigt, vilket vi tycker är mycket odemokratiskt, säger Ros-Marie Carlsson.

Dålig berggrund

Vissa delar av spåret kommer gå i tunnel, men det är oklart hur lång sträcka. Vid Orintos stuga är det dåligt med berg att bygga i. Det kan delvis bli en byggd tunnel eller ett schakt utan tak.

”Vi kräver att alternativet med en längre tunnel tas med på ett fullvärdigt sätt. Vi hoppas att du Anna Johansson som infrastrukturminister kan få Trafikverket på rätt spår”, står det bland annat i skrivelsen.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det