• UPPRÖRD. Gull-Britt Antonsson Söderberg, som är ordförande i Föreningen för Rävlandas föreningsgård, var en av besökarna som hade kritiska frågor till Trafikverket angående den nya järnvägen genom orten.
  • HADE FRÅGOR. Anders Hellström frågade Jan Johansson från Trafikverket om varför den nya höghastighetsjärnvägen inte kan gå i en lång tunnel under de områden i Rävlanda där barn och vuxna vistas mest.

Stort missnöje i Rävlanda

Rävlanda

Trafikverket presenterade en ny lösning med en betongtunnel.
Rävlandaborna är fortfarande förbannade och förtvivlade över en ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg genom skogen vid Rammsjön.

I torsdags var det informationsmöte om den nya höghastighetsjärnvägen i Rävlanda. Föreningsgården var fullsatt. Missnöjet kokade under ytan. De som var på plats är väldigt eniga om att en ny höghastighetsjärnväg river sönder det omtyckta friluftsområdet vid Rammsjön och hela bygden. Samtidigt ser de inte att de själva får någon fördel med järnvägen som inte stannar i vare sig Rävlanda eller Bollebygd.

Trafikverkets tjänstemän och Swecos representanter började med att uppdatera
läget och redogöra för bland annat bullerdämpade åtgärder.

Sedan i våras har Trafikverket delvis lyssnat på Rävlandabornas oro. Det blir en betongtunnel så att vägen nedanför Orintostugan inte skärs av. Lösningen har också en mindre påverkan på natur, friluftsliv och natur.

Men förslaget imponerade inte på Rävlandaborna, som helst vill slippa järnvägen helt. Många anser att det är bättre att rusta upp den befintliga banan eller dra den nya järnvägen längs riksvägen.

– Den nya järnvägen ska gå där jag brukar vara och plocka blåbär och lingon och där barn och vuxna rör sig i skogen. Den förstör vårt samhälle till ingen nytta. Ingen hänsyn tas till oss som bor i Rävlanda. Det är hårresande, sa Gull-Britt Antonsson Söderberg, ordförande i Föreningen för Rävlandas föreningsgård, och fick en applåd.

En miljard dyrare

Trafikverket presenterade också kostnaden för de tre aktuella alternativen.

En långtunnel beräknas kosta en miljard mer än det nya förslaget. Det tycker Trafikverket är för mycket.

– Vi måste använda skattemedlen på bästa sätt, förklarade Jan Johansson, projektledare på Trafikverket.

– Allt handlar bara om pengar, sa Rävladnabon Jan Säkki.

Han jobbar på flygplatsen.

– Jag kommer inte att kunna pendla dit med de nya tågen eftersom de inte kommer att stanna här.

Mikael Bengtsson har engagerat sig mot en ny höghastighetsjärnväg sedan han gick på möten för 6-7 år sedan.

– De säger att de tänker på barnen och detta och detta. Men det är skitsnack.Vi har redan två bullerkorridorer som det är med motorvägen och järnvägen, sa han.

Han menar att snabbtågen inte behövs.

– Om de kör tågen långsammare kan de dra spåret vid motorvägen. Men vi ska inte resa mer i framtiden. Det finns Skype för möten. Gods kan köras på motorvägen med ellastbilar. Med en rad nya lösningar behövs inte en ny järnväg, sa Mikael Bengtsson.

De två kommunalråden Mats Werner (S) och Per Vorberg (M) var inne på samma linje.

– Det är en sorgens dag. Jag hade velat lägga järnvägen nära motorvägen. Men jag är väldigt ambivalent. Jag ser fördelar med en ny järnväg, men jag ser också konsekvenserna i Rävlanda, sa Rävlandabon Mats Werner och fick en applåd.

Det fick också Per Vorberg.

– Jag är inget stort fan av höghastighetståg utan vill ha en vanlig järnväg. Moderater på riksnivå har också tagit ställning mot ett höghastighetståg, sa han.

Blir en gångbro

Oavsett politikers utspel på olika nivåer jobbar Trafik­verket vidare och och pekade på den infrastrukturproposition som presenterades i oktober där höghastighetsbanan ska bli verklighet.

På mötet frågade Trafikverket efter Rävlandabornas förslag på var en gångbro över spåren kan placeras bäst.

Planerna och kostnaderna för Rävlanda kommer att presenteras på Trafikverkets hemsida före jul.

I slutet av 2017 ska ett mer definitivt förslag vara klart för hur järnvägen dras genom Härryda kommun.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det