• Bild: Adam Andersson
    Fastnade. Hissen till Ivan Paulssons lägenhet i centrala Mölnlycke gick sönder. Då tog det hyresvärden över tio timmar att åtgärda felet och då kunde Paulsson inte ta sig från sitt hem.

Satt fast i hemmet i över tio timmar

Mölnlycke

Hissen till Ivan Paulssons lägenhet gick sönder – då tog det hyresvärden tio timmar att skicka en tekniker och under den tiden var Ivan Paulsson oförmögen att sig från sitt hem.

Det var en vanlig måndagmorgon när Ivan Paulsson, boende i centrala Mölnlycke, skulle bege sig till vårdcentralen. Eftersom han sedan en tid tillbaka är rullstolsburen på grund av en propp och bor på fjärde våningen är det hissen som tar honom ned. Den här morgonen till färdtjänsten som stod och väntade. Det skulle
dock ta stopp strax utan-
för hans ytterdörr.

– Det fanns ingen hiss som gick. Jag ringde till Förbo (som är hyresvärdar) så fort de öppnade och meddelade att hissen var trasig. De sa att de skulle åtgärda det så fort som möjligt och att de prioriterar hissar, säger Ivan Paulsson.

Fungerade inte

Efter att han ringt till färdtjänsten för att boka om sin tid föreslog de att använda en trappklättrare för att få ned honom, vilket de ibland kan göra med rullstolsburna.

– Men det gick inte heller. Eftersom vi har svängda trappor fungerade det inte att använda trappklättrare. Så här blev jag sittande och kunde inte komma någonstans. Vi fick ju avboka alltihop och min frus prover blev försenade, säger Paulsson.

Tog lång tid

Samtalet till Förbo ringde Ivan Paulsson kvart i åtta på morgonen. En bra bit in på eftermiddagen var hissen fortfarande inte åtgärdad.

– Jag ringde ju upp och då sa de att de skulle skicka en servicekille, men kunde inte svara på om han skulle komma idag eller imorgon. Det måste finnas något ansvar hos någon att kunna lösa sådant här, säger Paulsson som är glad att det inte var mer panikartat att komma hem-ifrån i just det här fallet.

– Vi är många gamla i det här huset. Lek med tanken att hjärtat hade stannat för någon av oss. Vi kommer ju inte härifrån. Antingen får man dö eller ta oss med en lyftkran från fönstret. Det är vansinne att det bara finns en hiss och när den då inte funge-
rar så kan det bli kritiskt,
säger Ivan Paulsson.

Hissen blev åtgärdad samma dag som Paulsson ringde och felanmälde den, men inte förrän över tio timmar senare. Under den tiden var de rullstolsburna i huset oförmögna att ta sig hemifrån.

Härryda-Posten har varit i kontakt med Förbos förvaltningschef Lars-Gunnar Börve som berättar att Förbo har ett avtal med RC hiss som har en kortare infinningstid än den som Ivan Paulsson fick erfara.
– Är det någon som sitter fast i hissen är det absolut första prioritet, men annars vill vi också att de är på plats inom 30-60 minuter. Jag ska kolla upp vad som hänt i just det här fallet för så där lång tid ska det inte ta, säger Lars-Gunnar Börve.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det