• Bild: JENNY FÖRANDER
    WIN-WIN. Mölnlyckebon Anders Persson ser bara fördelar med att ta elcykeln i stället för bilen till jobbet på Lindholmen. Det är billigare, går fortare och är bättre för miljön. Dessutom får han daglig motion och en skön stund på cykeln med tid för sina egna tankar.
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER

Anders elcykelpendlar i alla väder

Mölnlycke

I våras lånade Mölnlyckebon Anders Persson en elcykel av kommunen. Nu har han köpt en egen och pendlar till jobbet på Lindholmen varje dag.
– Det är till och med bättre än jag trodde, säger han.

Anders Persson jobbade tidigare i centrala Göteborg. Det hände att han cyklade dit ibland, men då tog han det som ett träningspass.

– Då hade jag tillgång till dusch på jobbet, det var en förutsättning, säger han.

I maj fick han höra att Härryda kommun hade börjat låna ut elcyklar och passade på att anmäla sig.

– Det var ju himla roligt. Det var fint väder och jag tog vägen genom Delsjöområdet. Då blev jag lite tänd på idén, säger Anders.

Fick nytt jobb

Någon egen elcykel blev det inte just då men i
december fick han nytt jobb på Lindholmen och började fundera på hur han skulle ta sig dit.

– Att jag hade erfarenhet efter att ha testat elcykel innan gjorde det lättare att fatta beslutet. Jag insåg att det skulle gå snabbare och enklare med elcykel än med både buss och bil, säger han.

På en halvtimme cyklar han nu från hemmet i Mölnlycke till Stenpiren i Göteborg. Därifrån går en gratis färja i skytteltrafik direkt till Lindholmen.

– Vi är ganska många
cyklister på den färjan, säger Anders.

En dag tog han bil till jobbet för att jämföra. Det tog längre tid, dessutom kostar det pengar att parkera.

Både rätt och roligt

Anders Persson brinner visserligen för miljöfrågor men ser sig inte som någon riktig miljökämpe. Visst tycker han att det känns bra att ställa bilen för miljöns skull, men framför allt cyklar han elcykel för att det är roligt.

– Det känns bra att göra rätt och ha kul samtidigt, säger han.

På sitt nya jobb har han inga duschmöjligheter, men med elcykeln blir han varken andfådd eller svettig och kan ha jobbkläderna på sig under överdragskläderna.

– Man rör på sig och får frisk luft men det är inte som ett träningspass. Det är mer som att ta en skön promenad, säger han.

Tid att tänka

En annan fördel som han har upptäckt är att han får en stund med sina egna tankar medan han sitter på cykeln.

– När jag åkte buss brukade jag ha musik eller en ljudbok i öronen men det funkar inte på cykeln. I stället blir det en stund då jag sitter och klurar och det är också himla värdefullt. Under en halvtimme på hojen hinner jag sortera tankarna litegrann och behöver inte ha jobbet med mig hem, säger Anders.

Han säger att kollegorna tycker att han är lite väl ivrig som cyklar hela vintern, men själv ser han ingen anledning att vänta till våren.

– När man väl har valt finns det väl ingen anledning att vänta? Det funkar bra att cykla på vintern. Det är ganska många som cyklar nu men jag misstänker att det kommer att bli fler när det blir lite gott väder, säger Anders.

På vintern rekommenderar han att ha dubbdäck på cykeln. Över huvud taget ser han elcykeln som ett pendlingsfordon som behöver servas på samma sätt som en bil.

Viktigt med underhåll

– Jag har aldrig använt en cykel så mycket som den här. Att ha bra däck är jätteviktigt, så hade man ju tänkt om det var en bil, säger Anders.

Han har bara gott att säga
om cyklingsmöjligheterna runt Mölnlycke. Enda stället som är lite trixigt på väg till jobbet är när han ska passera Brunnsparken inne i Göteborg.

– Där ska man trängas med spårvagnar, där finns ingen riktigt bra lösning, säger han.

Mer flexibel

När man cyklar med en vanlig cykel tar man gärna närmsta vägen, men med en elcykel blir man mer flexibel.

– Man kan välja en väg som är bra och behöver inte alltid ta den väg som är närmast. Tar det någon minut extra så gör det inte så mycket, säger Anders.

Än så länge har han inte cyklat så mycket österut i kommunen men misstänker att det blir en lite större
utmaning att cykla för dem som bor exempelvis i Landvetter.

– Det hade varit fint med en bra cykelväg som knyter ihop Mölnlycke och Landvetter, utmed järnvägen till exempel, säger han.