Dyrare med To Go-appen – eller?

Härryda kommun

Flera läsare har hört av sig till HP om biljettkostnaderna i Västrafiks To Go-app. De menar att enkelresor blir dyrare med appen än med Västtrafikkoret.
Efter ett telefonsamtal till Västtrafiks enhetschef för försäljning och marknad, Maria Björner Brauer, visar det sig vara sant. Ibland.

Att appen är dyrare än kortet stämmer när det gäller enstaka, kortare resor som bara går en liten bit över en taxegräns, som för den som reser mellan Göteborg och Mölnlycke. Där går gränsen vid Delsjömotet. I dag kostar sträckan 39 kronor med Västtrafikkortet. Med To Go-appen kostar det 51 kronor. För den som åker från Göteborg till Delsjö­motet landar priset på 26 kronor med appen.

Mäter på olika sätt

Maria Björner Brauer förklarar att orsaken till prisskillnaden är att kortet och appen fungerar på två olika sätt för den som gör enkelresor. Västtrafikkortet checkas in och mäter både av hur många zoner resenären passerar och hur många kilometer lång resan är. När resenären checkar ut känner kortet av om det blir billigast att ta betalt per kilometer eller per zon. Det billigaste av de två är vad resenären får betala. För någon som ska resa över en zongräns, som från Göteborg till Mölnlycke, är kilometerpriset billigast.

Räknar bara zoner

To Go-appen räknar däremot bara zoner. Har du passerat Delsjömotet lämnar du Göteborgszonen och landar på nästa kostnadsnivå. För den som inte ska åka så långt och reser sällan blir det alltså mer lönsamt med det klassiska Västtrafikkortet.

– De största klagomål vi fått på vårt biljettsystem har varit att det är krångligt att checka in och ut. När vi skapade en app ville vi inte återskapa det luddiga. Därför kan appen inte veta vilken hållplats du åker till, säger Maria Björner Brauer.

Hon berättar att det allra billigaste sättet att resa är med periodbiljett, till exem­pel månadskort. De som reser mycket sällan är oftast inte så priskänsliga. För dem som reser ganska ofta, men inte så ofta att det är läge för periodbiljett, finns en special­funktion i appen.

– Om du har To Go-appen och gör fyra resor på sju dagar får du 20 procent rabatt. Vi vill uppmuntra till hållbart resande.

Kunde varit tydligare

En läsare skriver att han fått mail om att han skulle avsluta autoladdningen på sitt Västtrafikkort och i stället gå över till appen, vilket gjorde att hustrun slängde bort kortet. Maria Björner Brauer erkänner att Västtrafik kunde ha varit tydligare och förklarar att kontoladdning på Västtrafikkort kommer att finnas kvar länge till. Däremot ska autoladdningsfunktionen försvinna, där det går att fylla på kortet automatiskt. I framtiden får de tankas på pressbyråer och andra laddningsställen.

– Autoladdningen är ett system som inte fungerar så bra, vi har haft tekniska problem med den. Sedan kommer en ny lag i maj också om hur personuppgifter ska hanteras som gör att systemet inte går att behålla, säger hon.

Generellt ser hon To Go-appen som en stor framgång. I dag säljs var tredje biljett via appen och Västtrafik räknar med att det kommer att öka till varannan under 2018.