Allt fler väljer elbilar, men förändringen tar tid

Härryda kommun

Andelen bilar som bara kan köras på bensin minskar i Härryda kommun.
Störst ökning sker bland elbilar, även om det fortfarande bara är 0,7 procent av alla lokala bilar som helt drivs av el.

2016 gick 91,7 procent av alla personbilar i kommunen på bensin. Året därpå var siffran nere i 56,8 procent.Övriga bilar går framför allt på diesel, samtidigt som allt fler ser sig om efter alternativa sätt att driva sitt fordon.

Bland de traditionella drivmedlens utmanare är etanol populärast. Samtidigt rullar elbilarna snabbt uppåt i popularitetskurvan, även om de fortfarande är relativt sällsynta. Från år 2016 till 2017 har 45 nya eldrivna personbilar köpts in, vilket betyder att det vid vårt
senaste nyårsafton fanns 116 laddbara personbilar i trafik i Härryda kommun.

”Räckvidd på 50 mil”

– Snart kommer väl den där boomen vi väntar på. 2019 kommer Volvo med en elbil som har en räckvidd på 50 mil, säger Magnus Grundhall, controller på Härryda energi.

Ska kosta att ladda

Nytt för i vår blir att Härryda energi kommer att börja ta betalt av den som vill använda laddstolparna. Kostnaden landar på 3 kronor per kilowattimme.

– Vi har satt samma taxa som i Göteborg, säger Magnus Grundhall och förklarar att pengarna framför allt ska användas till att bekosta grävning och återställning i samband med att laddstolpar sätts upp.

Också i landet som helhet är alternativa drivmedel på väg uppåt. Samtidigt är allt fler bilar i omlopp. 2017 var antalet nyregistrerade bilar rekordstort, både i Sverige och i kommunen. I Härryda
är skillnaden dock inte så stor: 475 bilar per 1 000
invånare jämfört med 474 året innan.

– Antalet elbilar och laddhybrider i trafik har ökat med drygt 60 procent jämfört med föregående årsskifte, men står för endast en procent av hela landets personbilsflotta. Det stora antalet personbilar gör att det tar tid att förändra strukturen, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys, i ett pressmeddelande.