Bild: Privat
Pedagog. Anna Elwing lär ut den gamla konsten att kula.
Bild: Privat
Pedagog. Anna Elwing lär ut den gamla konsten att kula.

Lär ut kulningsteknik

Musik

På lördag håller sångpedagogen Anna Elwing kurs i kulning på Finnsjögården i Mölnlycke.
– För dem som ägnat mycket tid åt att förfina kulningen har den blivit en vacker sång, samtidigt som det är något primalt i det starka uttrycket, säger hon.

Kulning förknippas oftast med djurvaktande kvinnor i bonde-
samhället. Med höga lockrop som bar långt över vidderna kunde de kommunicera mellan fäbodarna och locka till sig djuren. Också i nutid har intresset hållt i sig, men hos en mer begränsad skara.

– På 90-talet var det mest folk i folkmusikkretsar som var intresserade, men de senaste åren har det vuxit starkt. Många har hört talas om det via bland annat Youtube,
säger Anna Elwing.

Magisk upplevelse

Själv hittade hon kulningen på ett av tonårens folkmusikläger för ett 20-tal år sedan. Hon berättar hur hon mötte en sångerska som kulade ut över en tjärn en kväll.

– Det kändes helt magiskt att höra. Så jag frågade om hon inte kunde visa hur hon gjorde.

I korthet beskriver Anna, som sedan studerade till sångpedagog, tekniken som att röstens klang komprimeras. Mycket handlar om magstöd och artikulation. Och mod.

Stärker självkänslan

– Kulning förstärker självkänslan. Du kan inte kula litegrann. Det handlar om att våga låta utan att ha kontroll över rösten. Många upplever det som oerhört befriande att bara våga.

Samtidigt är hon noga med att kulning inte nödvändigtvis behöver låta bra.

– Kulning är ursprungligen en funktion. Sedan har man förfinat signalerna och utvecklat stilar, men det var ingen scenkonst från början, säger hon.

Den som vill drilla sitt mod till trolsk och vacker kulning kommer också att få sitt på kursen. Anna lär ut melodier som det går att fortsätta
öva på hemma.

– Men när vi ses bara en dag så här handlar det om att nosa på tekniken och våga prova, säger hon.

gillahppafacebook