• Bild: ARON MIKAEL SIK
  • Bild: ARON MIKAEL SIK
  • Bild: ARON MIKAEL SIK
  • Bild: ARON MIKAEL SIK

En nostalgisk resa i serietidningarnas reklamvärld

Mölnlycke

Fenomenet har följt med honom så länge han minns. Det började med den äldre generationens berättelser hemma på bondgården och vidare med internets barndom och bokaffärer. Adam Evertsson har nostalgin som intresse och nu släpper han en faktabok om gamla reklamannonser.

HP träffar Adam Evertsson hemma i Pixbo, där han bor tillsammans med fru och två barn. Han har tagit fram ett axplock av gamla reliker ur det nostalgiska skrået. Det är allt från sällskapsspel, action-figurer, tomburkar från gamla läskedrycker och inte minst serietidningar. Intresset för serietidningar, mer specifikt serietidningsreklam har vuxit sig starkare de senaste tre, fyra åren.

– Jag har alltid hållit på med nostalgi i någon form. Jag har släktforskat, jag har alltid fyndat och samlat, ­berättar han.

Adams pappa var bonde och som sladdbarn tillbringade han mycket tid med föräldrarna hemma på gården. Ofta kom det någon förbi, som kanske behövde låna en skiftnyckel, och då stannade de alltid på kaffe och satt och pratade.

– Jag lyssnade mycket på deras berättelser om hur det var då, min pappa är född före Andra världskriget och har minnen från det. Jag har alltid lyssnat mycket och läst mycket om hur det var förr, och det intresset fortsatte upp i vuxen ålder, berättar Adam.

Pluggade franska

Efter gymnasiet flyttade han till Karlstad och pluggade lite franska. Ett stort intresse för datorer gjorde att han på fritiden satt hemma på studentrummet och pulade. Några år tidigare hade något som hette internet dök upp med dunder och brak. Vem som helst kunde lägga upp vad som helst och Adam såg chansen att göra något helt unikt. I oktober 1996 lanserade han webbplatsen SkrattNet. Tanken var att samla roliga texter och historier på svenska och suget efter lustigheter på nätet visade sig vara stort och sajten blev ett välbesökt tillhåll för humor. Detta var under internets tidiga dagar när folk fortfarande hade 56 kbit-modem som kapade telefonlinjen och laddade hem­sidorna stötvis i sjok uppifrån och ner.

Startade flera sajter

Adam startade även sajten AllaTalarSvenska.se som bevakar Sverigerelaterade ämnen i utländska filmer och tv-serier. Hemsidorna krävde mycket tid och när Adam träffade sin fru Emma och de bildade familj sålde han SkrattNet men kom tillbaks som redaktör sju år senare. Han blev senare erbjuden att köpa tillbaks webbplatsen, vilket han gjorde. För några år sedan hände något intressant på webbfronten igen.

– Jag startade upp en ny sajt som fokuserar på gammal reklam, den heter kort och gott Reklam från förr, där jag samlat olika affischer, ­annonser och kampanjer från olika epoker. Det är via den som jag kommit i kontakt med min medförfattare till boken, säger Adam.

Hittade likasinnad

I Skåne satt nämligen ­Jimmy­ Wilhelmsson, författare, bloggare och stor entusiast av framför allt tv-och datorspelsmemorabilia. Han hade tidigare gett ut boken Generation 64 – how Commodore 64 inspired a generation of swedish gamers. Jimmy fastnade direkt för innehållet på Adams nya sajt. Inte långt därefter slog de båda entusiasterna sina påsar ihop och tanken på att ge ut en bok med reklam från 70-och 80-talets serietidningar växte fram.

– Jimmy ringde upp mig och frågade helt enkelt om jag ville vara med. Han har nu tillsammans med journalisten och före detta programledaren Orvar Säfström startat förlaget Fandrake som ske ge ut nostalgiböcker.

Adam tände på idén men hade fullt upp med barn och jobb som projektledare på webbyrån Kodamera i Göteborg.

– Jag funderade några dagar och insåg att det var ett alldeles för roligt projekt att missa, säger han.

Det senaste året har han plöjt ner åtskilligt antal timmar av detektivarbete på den nya boken. Jimmy Wilhelmsson har fungerat både som redaktör och skribent och Adam har rotat fram många av berättelserna.

– Vi har verkligen jobbat bra ihop. Jimmy har korrekturläst, gjort layout och dragit i alla produktionsmässiga trådar och jag har mest letat upp folk, intervjuat och skrivit.

Detektivarbete

Vilka ligger bakom reklamen, hur har de gått till väga och vilka är med på bilderna? Hur gjorde man reklam, vad tänkte man på hur såg förlagsbranschen ut på den här tiden? Det är några av frågorna som löper genom boken.

– Det har varit väldigt utmanande och väldigt roligt. Ofta finns det inte mycket att gå på, kanske något litet namn på någon reklambyrå som inte funnits på länge. Men det gäller att hitta någon ledtråd, det ena leder till det andra, till slut kan man lägga ett pussel och så hittar man fram.

En av historierna de spårat upp är läskedryckerna i Falkens fantasiland av dåvarande Bryggeri Falken AB med Vira Blåtira i spetsen.

– Det var en kille som jobbade på en reklam­byrå i Göteborg som var på ­semester när han fick idén. Namnet bara kom till hoonom och han ringde upp kollegorna på sin biltelefon, det var 1982. Ett dygn senare hade de spånat fram färger, namn och konceptet med Falkens fantasiland. Vira Blåtira blev sen en av landets mest sålda läskedrycker. Så fick man ju blå tunga när man drack den också, det var ju det bästa, säger Adam.

Adams bok som kort och gott heter Serietidningsreklam! kommer ut i september och faktum är att upphovs­makarna redan har material nog för en uppföljare.

– Vi får se hur det blir, jag måste orka lägga ner tiden som krävs på det. Det tar väldigt mycket tid. Jag har ju andra intressen också, min familj till exempel, säger Adam Evertsson.