• Bild: JENNY FÖRANDER
    "SKRAPARE". När alla nya ord sitter hoppas Rami Habboush få jobb i en bilverkstad. Han har redan varit ute på praktik och tyckte att det fungerade bra.
  • Bild: JENNY FÖRANDER
    UNIKT PROJEKT. Ingrid Källström är rektor på Vuxenutbildningen och är övertygad om att den nya fordonsutbildningen kommer hjälpa eleverna att få jobb.
  • Bild: JENNY FÖRANDER
    SPRÅKSTÖDJARE. Mustafa Malaekah hjälper eleverna med språket och pushar dem att våga uttrycka sig på svenska.
  • Bild: JENNY FÖRANDER
    LAGAR PUNKTERING. På den nya fordonsutbildningen med språkstöd varvas praktiskt arbete i verkstaden med svenskastudier.
  • Bild: JENNY FÖRANDER
    VILL HA JOBB. Muhammad Ali var bilmekaniker i Syrien och hoppas kunna få jobb i samma yrke i Sverige när han har gått klart utbildningen.

Ny fordonsutbildning – ett snabbspår till jobb

Mölnlycke

Bilverkstäderna skriker efter arbetskraft, nyanlända efter jobb.
Nu har Hulebäcksgymnasiet och Vuxenutbildningen gått samman och startat en ny fordonsutbildning med språkstöd som ska hjälpa parterna att mötas.

”Skrapare”, ”plugg”, ”kam- axel”.

Vikarierande läraren Sanna Sälle samlar på sig ord på saker som eleverna använder i det praktiska arbetet i verkstaden.

– Jag skriver ner ämnesspecifika ord som vi sedan tar med in i klassrummet, berättar hon.

Just i dag håller eleverna på att öva på att laga en punktering. Rami Habboush visar hur skraparen och pluggen ska användas. Han jobbade som bilmekaniker i Syrien i fem år. Nu har han varit i Sverige i 2,5 år och hoppas att han kommer att få jobb i en bilverkstad efter att han har gått klart utbildningen.

– Jag fick göra ett intagningsprov och en intervju när jag sökte utbildningen. Efter en månad fick jag ett sms om att jag kunde börja här. Jag blev jätteglad, säger han och ler med hela ansiktet.

Ute på praktik

Utbildningen startade i januari och eleverna har redan varit ute på sin första praktik. Rami var på Mechanum och tycker att det kändes jättebra.

– Det var en stor verkstad med många olika bilmärken, säger han.

Muhammad Ali var också bilmekaniker i Syrien. Han tycker att utbildningen är mycket bra.

– Innan jag kom till Sverige arbetade jag mycket men jag har inte studerat. Nu får jag lära mig teorin också.

Säkerheten viktig

Han säger att det finns mycket mer regler och rutiner för hur man ska arbeta här, exempelvis när det gäller säkerheten.

– Här finns det rutiner för hur man ska göra när man lyfter bilen, där bara gjorde man det. Det var inte så noga, säger Muhammad.

Ingrid Källström är rektor på Vuxenutbildningen. Hon berättar att det är första gången de har en utbildning ihop med Hulebäcksgymnasiet, men förhoppningsvis inte sista.

– Initiativet kommer från politikerna från början. Hösten 2015 när det kom så många flyktingar fick vi i uppdrag att fixa någon form av utbildning för att få ut människor i arbete, säger hon.

Utbildningen är på 1,5 år och har 14 platser. Några platser är vikta för gymnasieelever från Hulebäcks introduktionsprogram medan de andra är öppna för vuxna sökande från hela regionen.

45 elever sökte och 14 valdes ut utifrån vad de bedömdes ha för förutsättningar och motivation att jobba som bilmekaniker.

– De behöver inte ha en bakgrund som bilmekaniker men det är ingen som har tummen mitt i handen, säger Ingrid.

Utbildningen innehåller mycket praktiskt arbete i kombination med svenska språkstudier. Fordonsläraren Reza Navaian berättar att de fått bilar från skroten som eleverna fått plocka isär tills det bara var ett tomt skelett kvar.

– Sedan tar det ett och ett halvt år att lära sig att sätta ihop en bil igen, ler han.

Språkstödjare

Mustafa Malaekah är till vardags hemspråkslärare i arabiska och engelska på Vuxenutbildningen och är nu med som språkstödjare på fordonsutbildningen. Samtidigt som hans språkkunskaper är ovärderliga för eleverna lär han sig själv en hel del.

– Bilar har varit min hobby sedan jag var tolv år. Jag har åkt på bilmässor och provkört bilar och gillar att lära mig saker om bilar. Här har jag lärt mig en del nya saker, både praktiskt och teoretiskt, säger han.

Ingrid Källström säger att utbildningen är viktig för att eleverna ska få en yrkesidentitet som de kan känna sig säkra i. Så snart de lär sig språket är hon övertygad om att de kommer att få jobb.

– Redan efter den första veckans praktik var de attraktiva. Under hela utbildningen kommer de att ha arbetsplatsförlagt lärande. I slutet av april ska de ut på fem veckors praktik, säger hon.

Hittills verkar utbildningen vara en lyckad satsning. Kanske kan samarbetet mellan skolorna utvidgas även inom andra områden framöver.

gillahppafacebook