• Bild: ARON MIKAEL SIK
    Lära sig kreativitet. Kreativiteten är avgörande vid problemlösning. Det menar hjärnforskaren Per-Olof Nilsson som här tar hjälp av en elev för ett trollerinummer.

Professorn trollade fram kreativitet

Landvetter

Han är fysikprofessorn som fascinerats av trolleri sedan barnsben.
Per-Olof Nilsson bjöd på pedagogiska tricks för ett gäng förstaklassare. Syftet är att lära ut kreativitet.

Han är utklädd till clown men den lilla föreställningen handlar mer om trolleri och hjärnans förmåga att identifiera problem och skapa lösningar. Per-Olof Nilsson är Chalmersprofessor och folkbildare och har de senaste tjugo åren studerat hjärnans utveckling och hur lärande går till, tillämpad neurovetenskap som det kallas. Till Backaskolan i Landvetter har han denna dag kommit för att trolla.

– Det var en utmaning att uppträda för de här barnen. Men det handlar om att stimulera deras fantasi och kreativitet så att de blir bättre rustade för framtiden, säger Per-Olof Nilsson.

Kan lära sig kreativitet

Professorns strategi vill försöka implementara en ny metodik för lärande, han menar att barn kan lära sig att bli kreativa, på samma sätt som de kan lära sig om historia eller något annat teoretiskt ämne. Han är en ivrig förespråkare av att kunskap måste omsättas till något användbart.

– Höga betyg behöver inte vara lika med framgång, du måste veta hur du ska använda dina kunskaper och till vad. Det låter kanske lite udda men det här görs med framgång i Sydkorea, USA och andra ställen.

Trollade fram muffins

Föreställningen innehöll en rad klassiska tricks som magiska ringar, snören som klipptes sönder och sedan blev hela igen som avslutning trollades det fram muffins som barnen fick kalasa på.

Förde fram teorier

Per-Olof ville få den unga publiken att reflektera kring hur tricken gick till, han ställde ofta frågan under föreställningen varpå händer åkte upp i luften och olika teorier fördes fram av ivriga förstaklassare.

– På det här sättet får barnen bli problemlösare. Kreativt tänkande är avsiktlig skicklighet och inte magi, det är det jag försöker lära ut med det här skolbesöket, säger Per-Olof Nilsson.