Järnvägen tillbaka i planen – byggstart 2024

Härryda kommun

HÄRRYDA KOMMUN: Järnvägsbygget mellan Göteborg och Borås är på banan igen.
Regeringen har lyft tillbaka sträckan i den nationella planen och planerar för byggstart 2024.

– Det känns bra att de har lagt tillbaka det som redan fanns i planen. Det betyder att även regeringen har förstått att sträckan Göteborg-Borås är viktigt, säger kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M).

Tågsträckan mellan Mölnlycke och Bollebygd finns med i den nuvarande nationella planen, men i förslaget till ny nationell plan som ska gälla 2018-2029 ­hade Trafikverket plockat bort sträckan för att i stället benämna hela sträckan Göteborg-Borås som en utpekad brist.

Nära fyra miljarder

Nu har regeringen valt att lägga in hela sträckan i den nationella planen och avsatt 3,8 miljarder till utbyggnaden. Att bygga hela sträckan kostar dock betydligt mer, så sannolikt kommer inte hela sträckan att byggas på en gång.

Patrik Linde, kommunstyrelsen vice ordförande (S), drar slutsatsen att det är sträckan från Mölnlycke till Landvetter flygplats som kommer att byggas först. Dels är mycket planering för den sträckan redan gjord, dels ger det möjlighet att åka spårbundet trafik hela vägen från Göteborg till Landvetter flygplats, vilket har varit det argument som bitit bäst i samtal med regeringen.

Både Patrik Linde och Per Vorberg ser beskedet som ett klartecken för att intensifiera arbetet med att bygga det nya samhället Landvetter södra. När de får ett besked om var en ny station ska ligga kan arbetet med att bygga stationssamhället ta fart.

– Om arbetet med att bygga ut järnvägen verkligen drar igång 2024 skulle en station kunna vara på plats runt 2028. Det betyder att vi har tio år på oss innan husen ska vara färdigbyggda. När det första tåget stannar ska de första husen vara färdiga, säger Patrik Linde.

Per Vorberg ser ingen anledning till att det inte skulle byggas en station i Landvetter södra.

– Hela Västsverige är överens och står bakom förslaget, säger han.

Behöver veta mer

När det gäller utvecklingen av stationsområdet i Mölnlycke centrum behöver kommunen få mer information om Trafikverkets planer innan den går vidare med planeringen. I nuläget ser det inte ut att bli fler än tre spår genom centrum – den dagen det blir aktuellt att köra höghastighetståg dras de spåren sannolikt söder om Mölnlycke.

Den som har spetsat in sig på att åka höghastighetståg hela vägen från Göteborg till Stockholm får sannolikt vänta i många år till – regeringens mål är att de nya stambanorna ska stå färdiga runt 2040-2045.

– Utbyggnaden av järnvägsnätet är en av de viktigaste framtidssatsningarna och det känns väldigt bra att vara en del av det, även om det ibland känns som att jobba för våra barn och barnbarn. Det är ju inte heller fel, säger Patrik Linde.