Dags för additionskörfält mellan Delsjön-Landvetter flygplats?

Debatt

Jag åkte ut till Landvetter härom veckan för att plocka upp bekanta som skulle ankomma med ett sent eftermiddagsflyg. Jag åkte ut på RV40 vid Mölnlycke runt klockan 17.00 och det var, som det brukar vara vid denna tid, riktigt tjockt i trafiken.

Motorvägen är, som ni vet, skyltat 100, men jag lovar. Inte en enda gång på hela sträckan Mölnlycke-flygplatsen kom jag över 70. Det hände till och med att trafiken var nere i 50 emellanåt och detta var ingen engångsföreteelse. Det var minst lika tjockt på vägen in mot stan.

Detta händer allt oftare och jag undrar om det inte börjar bli hög att överväga additionskörfält mellan moten på sträckan Delsjön-flygplatsen. Det har man gjort på Söderleden på sträckan Åbro-Sisjön. Jag åker oftast till Sisjön när jag ska storhandla och sedan additionskörfälten på Söderleden infördes flyter trafiken på där mycket smidigare.

Det är ju suveränt att man flera kilometer innan man ska ta av vägen kan lägga sig i ”avtagsfilen” så att säga. Detta skulle säkert med stor fördel kunna införas på RV40 också på sträckan Delsjön-flygplatsen. Både på västgående och östgånde körfält. Det borde kunna göras relativt snabbt till en inte alltför hög kostnad. Allt som behövs är modifiering av vägrenen mellan moten på sträckan.