Benarebybor berättar om hur de upplever Västtrafiks nedskärning av kollektivtrafiken

Stora förändringar i Västtrafiks kollektivtrafikutbud har skapat missnöje bland Benarebybor. För relativt nyinflyttade Romy Reidl har det inneburit att familjen tvingats köpa en bil till.
– Det tycker jag är så synd. Man tänker att Västtrafik vill att människor ska köra mindre bil och att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla, säger hon.

ANNONS
|

I somras presenterade Västtrafik en ny tidtabell. Något som innebar konsekvenser för Benarebybor. Busstrafiken på kvällar och helger ersattes med så kallad anropsstyrd trafik, vilket innebär att den som vill ta sig till eller från Mölnlycke får ringa och förbeställa en taxi minst en timme före avresa.

Dessutom minskade antalet turer vissa tider från två gånger i timmen till en gång i timmen, något Lokalpressen tidigare rapporterat om.

I Facebookgruppen ”Alla vi som bor i Benareby eller Bolåsa” sökte Härryda-Posten efter Benarebybor som ville berätta om hur förändringarna upplevs. Flera hörde av sig, de flesta negativa.

ANNONS

En mer positiv röst kom dock från Arne Kamperin. Han tyckte att det var lyxigt att en taxi kunde stå och vänta på honom, och tyckte dessutom att det var rimligt att dra in mer eller mindre tomma bussar ur miljösynpunkt.

Härryda-Posten bjöd in Arne Kamperin till diskussion tillsammans med den mer kritiska Benarebybon Romy Riedl.

Trafiken helt anropsstyrd under sommaren

För Arne Kamperin visar sig den avtalade tiden inte vara helt optimal. På mobilen har han på långloppscupen Ski Classics från Orsa-Grönklitt, och svenska längdåkningsstjärnan Ida Dahl har just brutit sig ifrån övriga fältet.

Men han stänger snällt av sändningen när Romy Riedl släntrar in till Benarebyskolans parkering med sina två döttrar. Hon berättar att familjen flyttade till Benareby sommaren 2021.

– Då gick buss 601 två gånger i timmen. Jag var föräldraledig och min äldsta dotter gick på förskolan två gånger i veckan. Vi hade bara en bil då som min man tog till jobbet medan jag tog bussen till förskolan, vilket fungerade bra, säger hon.

Men sommaren därpå när Västtrafik började med sommartidtabellen drogs samtliga bussar till Benareby in, och trafiken blev då helt anropsstyrd.

– Man kunde beställa taxi, men då måste man ha med en bilbarnstol, och de är ganska tunga. Så jag skulle komma till taxin med två bilbarnstolar, två barn och en barnvagn, det fungerar liksom inte.

ANNONS

Familjen fick köpa en bil till

Arne Kamperin som stått tyst och lyssnat ett tag sticker in:

– Det är ett perspektiv jag inte tänkt på alls. Nu har jag inte lust att vara positiv längre, säger han.

Romy Riedl skrattar. Sen fortsätter hon:

– Sen skulle taxin inte stanna vid hållplatsen där förskolan ligger. När jag ringde till Västtrafik var deras förslag att vi skulle ta taxi till Mölnlycketerminalen, och så skulle vi ta någon annan buss tillbaka till förskolan, säger hon.

Arne Kamperin skakar lite lätt på huvudet.

– De som hittar på en sån sak har ju inte haft barn själva, säger han.

När den ordinarie tidtabellen kom tillbaka framåt hösten gick alltså bussarna bara en gång i timmen, medan trafiken på kvällar och helger fortsatt var anropsstyrd.

– Då skulle jag ändå behöva vänta med mitt yngsta barn i en timme för att komma hem, och sen samma grej på eftermiddagen. Så det slutade med att vi fick köpa en bil till.

Arne Kamperin sticker in igen:

– Det kan ju inte ligga i Västtrafiks agenda, att de lägger om trafiken så att ni blir tvungna att skaffa en bil till, säger han.

Du har svängt helt nu Arne?

ANNONS

– Det är ju ett rent egoistiskt perspektiv jag har. För det stora flertalet är det nog inte så bra ändå. Men om man ändå ska se det från den positiva sidan kan jag tycka att det är väldigt lyxigt att det faktiskt står en taxi som väntar på mig och kör hem mig. Samtidigt som Västtrafik sparar pengar på det och slipper köra massa tomma bussar, säger han.

Bilar dök inte upp

Helt oproblematisk har dock inte den anropsstyrda trafiken varit för honom.

– De två första gångerna jag använde den blev jag stående och fick ringa arga telefonsamtal. Men de sista 4-5 gångerna har det faktiskt fungerat riktigt bra, säger han.

Romy Reidl tycker att miljöperspektivet Arne Kamperin lyfter upp är ett rimligt argument.

– Självklart är det synd om det bara sitter några få personer i en stor buss. Men de kunde kanske köra en mindre buss eller att man skulle låta några X4-bussar gå förbi Höga hallar. Det är ju bara en liten bit till. I så fall skulle man kunna plocka bort 601:an helt och hållet, säger hon och fortsätter:

– Jag förstår att Benareby är en liten by. Men vi har ju ändå väldigt nära till Mölnlycke och min upplevelse är att det ganska många yngre människor som har flyttat hit med små barn.

ANNONS

Hon menar att Västtrafik glömt bort vissa perspektiv i sitt beslutsfattande.

– Det har en så himla stor påverkan, i alla fall på vårt liv. Och när jag beskrev situationen för Västtrafik var det inte något bra mottagande. Det är också många som tagit upp att tonåringar inte kan ta något extrajobb eller spontant träffa sina kompisar, säger Romy Riedl.

Arne Kamperin erkänner sig besegrad. Han lägger sig platt.

– Ditt perspektiv var bättre. Du vann, säger han till Romy Riedl och skrattar.

Anders Söderholm, ägare av Bolåsa Värdshus, berättar en historia om ett gäng bridgespelande pensionärer som hade vissa svårigheter att ta sig hem för ett par veckor sedan.
Anders Söderholm, ägare av Bolåsa Värdshus, berättar en historia om ett gäng bridgespelande pensionärer som hade vissa svårigheter att ta sig hem för ett par veckor sedan. Bild: Sebastian Nilsson

Åtta taxibilar hämtade upp 30-talet pensionärer

Någon kilometer bort från Benarebyskolan vid Bolåsa Värdshus, står ägaren Anders Söderholm och diskar. Han bär på en ett par veckor gammal historia när ett pensionärssällskap var på besök för att spela bridge.

– De var 36 personer och 32 av dem ville åka buss. Det var ändå så tidigt som halv åtta. De ringde i god tid innan och hade jätteproblem. Jag tror han som ringde höll på i över en timme innan det dök upp massa taxibilar.

När Härryda-Posten når Anders Lundin som skötte kontakten med Västtrafik är han fortfarande märkbart irriterad.

– Man kan ju undra vad de håller på med. Vid 15-tiden ringde jag och tänkte beställa en buss klockan 19.34, om jag inte minns fel. Första personen jag kom fram till var helt oförstående, och jag bollades sen runt mellan åtta personer som sa olika saker, varav till två av dem fick jag sitta i telefonkö.

ANNONS

– Efter mycket om och men verkade det som att det skulle ordna sig, och jag förstod att de skulle skicka åtta taxibilar istället för en buss.

En tom buss rullade förbi samtidigt som första taxin dök upp

Han säger att den första taxibilen dök upp redan strax efter klockan sju, en halvtimme innan avtalad tid, och chauffören undrade var pensionärerna höll hus.

– Och samtidigt som de första fick skynda sig för att ta sig ner till taxin så ser vi bussen köra förbi ner mot Mölnlycke.

Han misstänker att det var den sista ordinarie bussen från Mölnlycke som sedan skulle vända tillbaka till byn.

– Det stod: ”ej i trafik” på bussen. Så de skickar åtta taxibilar för att hämta ett antal pensionärer när en buss går förbi. Jag tycker det är... Jag vet inte vad jag ska säga. Dessutom dök den åttonde taxibilen aldrig upp så de sista fick åka i en privat bil hem, säger Anders Lundin.

Fotnot. Senare under måndagen kan du läsa Västtrafiks och politikens svar på Benarebybornas situation.

LÄS MER:Julia K satsar allt på musiken - och längdskidor

LÄS MER:Person slagen av maskerade män i bostad i Landvetter

LÄS MER:På Spåret har varit igång sedan 1987 – har aldrig åkt till Härryda

ANNONS