Gårdsförsäljning inte aktuellt för Dugges

Framgångarna under superåret 2019 avbröts abrupt av pandemin som följdes av inflation och kostnadshöjningar för Dugges bryggeri. När den nytillsatte vd:n blickar framåt är inte gårdsförsäljning prioriterat.
– Vi verkar i den verkligheten som presenteras för oss, säger Ola Dugge Engström som både är vd och försäljningsansvarig på bryggeriet i Landvetter.

ANNONS
|

I en ljus möteslokal en trappa upp i Landvetterbryggeriet står ett tjugotal bruna ölflaskor på bordet tillsammans med några muggar. Bredvid ligger ett papper med svårtydda anteckningar i olika tabeller. Ola Dugge Engström skrattar till vid åsynen av de öppnade flaskorna och förklarar:

– De sitter och parallellprovar, dels om man kan hitta skillnader från batch till batch, men också hur de utvecklas över tid eftersom de är bryggda vid olika tillfällen.

Ola Dugge Engström ger ett lugnt intryck. Trots att försäljningen har gått ner de sista åren, verkar han inte orolig, snarare målmedveten. Kanske beror det på att Dugges är ett familjeföretag där alla ingår i ”the extended family” som Engström uttrycker det.

ANNONS

– Det finns en uthållighet i det. Vi är ju fullinvesterade i det, inte bara ekonomiskt utan känslomässigt och det är på något sätt ens liv. Man bryr sig väldigt, väldigt mycket, säger han med allvar i rösten.

Dugges siktar på EU – och vidare

Idag har företaget 12 anställda på bryggeriet och ungefär fem anställda på restaurangen Pils inne i Göteborg. Under förra året producerade Dugges 760 000 liter öl fördelat på ungefär 40 olika produkter. Från bryggeriet i Landvetter skickas majoriteten av ölen, den som ska till Systembolaget och restauranger, till ett större lager i Örebro. Resten, det vill säga den öl som ska exporteras eller distribueras lokalt i Göteborg, stannar på lagret i Landvetter.

Ola Dugge Engström har lätt till skratt. När han öppnar dörren till lagret för export och lokal distribution flinar han och säger att det kanske är lite överdimensionerat i relation till vad som står där just nu. Men faktum är att exporten är något som Dugges kommer satsa på framöver.

– Där ser vi mest potential de närmsta åren. Men det är mycket fotarbete. Om du ska exportera måste du hitta rätt importör. Du måste hitta nån som har ett bra sortiment, de ska ha bra distributionslösningar inom landet och sen måste vi hitta rätt pris i förhållande till marknaden, förklarar Engström.

ANNONS

Helst vill de exportera till länder inom EU, men Ola Dugge Engström berättar att de även satsar utanför EU. England i första hand, men han för även samtal med distributörer i Vietnam och Singapore.

Systembolagets lokala sortiment viktigare än gårdsförsäljning

Redan under pandemin funderade Ola Dugge Engström, brodern Magnus och pappa Mikael på hur de skulle ”gasa sig ur pandemin” och fattade beslutet om att investera i en burkmaskin:

– Både på grund av att det är en branschtrend men också för att det är klimatsmartare förpackning och även premierad av Systembolaget, framför flaskan, vilket gör att vi kan svara på fler offertförfrågningar och har större chans att vinna fler, berättar Engström.

Försäljningen på Systembolaget är viktig för Dugges. När Engström får frågan om huruvida gårdsförsäljning – det vill säga möjligheten för mindre öl- och vinproducenter att själva sälja alkohol i mindre skala på platsen där de tillverkas – är aktuellt för Dugges om regeringen godkänner det, svarar han kvickt att de redan producerar mer än den begränsning på 500 000 liter som det senaste förslaget gällde.

– Det skulle vara en jättestor förändring kulturellt med tanke på vilka alkohollagar vi har haft i Sverige de senaste 100 åren. För ett bryggeri inne i Göteborg som är lite mindre än vad vi är, kan jag tänka mig att det skulle vara jättejättebra, men för våran del så tror jag inte att det skulle påverka jättemycket, funderar han. Efter en stunds tystnad tillägger han:

ANNONS

– Men skulle de genomföra det på bekostnad av det lokala sortimentet på Systembolaget, då tror jag inte att det skulle gynna oss ekonomiskt.

Ola Dugge Engström vänder och vrider på perspektiven, väger risker mot möjligheter. Viktigast för honom är målet att vara ett stabilt företag och en stabil arbetsgivare. Därför stänger han heller inte dörren till gårdsförsäljning om verksamheten skulle komma att omfattas av ett kommande införande. Däremot betonar han att det inte bara är att öppna dörrarna för besökare, trots att de tidigare både har haft ölprovningar och företagsevent:

– Då får man anpassa verksamheten, man får anpassa lokalerna, säger han och tillägger att gårdsförsäljning och destinationsmål generellt skulle göra stor skillnad för Härryda kommun.

Glassinspirerad ölsmak

På Dugges egna restaurang Pils i Göteborg finns stora delar av ölsortimentet redan tillgängligt för de kunder som vill testa deras produkter. Engström berättar att de försöker ha struktur när det gäller framtagning av nya ölsmaker – genom att till exempel ha mörkare öl under vinterhalvåret – men att idéerna ibland är så bra att de bara ”måste köra på”. Som när brodern Magnus kom på att han ville återskapa en specifik glassmak i ölform, vilket kom att bli deras storsäljare Tropic Thunder. I maj och juni lanseras två nya ölsmaker som är vaniljvarianter av kundfavoriterna Tropic Thunder och Mango mango mango.

ANNONS

LÄS MER:Misstänkta för försök grov stöld på Rådanäs bryggeri släppta

LÄS MER:Nytt inbrott på bryggeriet – två personer anhållna

ANNONS