Korvfabriken i Härryda är på uppgång: ”Ser ljuset i slutet av tunneln”

Efter en ansträngd tid går nu maskinerna dygnet runt på den lokala charkuterifabriken i Härryda.
– Ett år tillbaka var det avsevärt tyngre för oss, berättar Niklas Eriksson, vd för Karlssons charkuterier.

ANNONS

Charkuteriföretaget i Härryda är över 100 år gammalt och har fortfarande samma ägare, familjen Karlsson. Men sedan två år tillbaka har fabriken sin första vd utanför släkten.

– Jag är den första externa någonsin, men jag har varit länge i branschen, och känt familjen längre än så, berättar Niklas Eriksson.

Sedan han tillträdde sin post har han hunnit uppleva ett mer ansträngt läge, men också att vinden nu har vänt för det lokala företaget.

– Det går ganska bra för oss. Med krig, inflation och allt elände är det rätt många företag som har det tufft. Och det har vi också haft. Men nu har vi kommit över tröskeln och det rullar på. Nu ser vi verkligen ljuset i slutet av tunneln. Vi har faktiskt haft en försäljningsökning. Det känns väldigt bra i de här tiderna, vi säljer mycket varor.

ANNONS

Har ni gjort något särskilt?

– Vi har inte höjt priserna så mycket. Vi har satsat på att bli mer effektiva i stället, och jobbar på som vanligt. Vi har en ganska stor säljkår i förhållande till företaget.

Bland annat levererar Karlsson Charkuterier nu närproducerad korv till konsertpubliken på Ullevi via varumärkena Härryda Karlsson och Peas of Heaven, sistnämnda står för växtbaserade alternativ.

– Just nu kör vi fabriken dygnet runt sju dagar i veckan. Vi har kontrakt i ett år, och tanken är att vi ska fortsätta ett år i taget.

Ville hylla Göteborgs stads 400-årsjubileum

Uppmärksamma konsumenter har kanske även noterat att korven ”Göteborgare” har fått en speciell etikett i butiker i närområdet, i samband med 400-årsjubileet i Göteborg.

Men just det började inte som ett samarbete med staden, utan som en plötslig idé, som slog till inne på fabriken.

– Det var en kul grej. Vi kände att vi borde göra något. Vi kollade bara så att det var okej för Göteborgs kommun att göra det. Korven Göteborgare fanns ju redan. Så det vi gjorde var att ta fram en jubileumsetikett. Vi är ganska snabba på att ta fram nya grejer när det behövs. Det är ju en fördel att vara liten.

ANNONS

Det har blivit en del reaktioner på detta, förutom att korven har lyfts på jubileumsajten, berättar Niklas Eriksson.

– Framför allt från butikerna, de tycker det är kul att vi gör någonting extra. Mindre serier med speciella varor. Vi hoppas att folk fortsätter stötta lokala företag, det skulle vara tråkigt om det bara vore de stora företagen som fanns kvar.

LÄS MER:Teuta hjälper unga döva – unik i Sverige

LÄS MER:Allt du behöver veta om flygstrejken i Europa – så kan Landvetter flygplats påverkas

LÄS MER:Vårdcentralens blommor stals – man steg fram och planterade penséer

ANNONS