Det har tisslats och tasslats sedan i vintras, och i måndags blev det som många väntat på äntligen av: Västtrafiks nya zonindelning som innebär drastiskt lägre priser för Mölnlyckeborna. Något Härryda-Posten redan rapporterat om. Fram tills i söndags kostade en enkelbiljett mellan Mölnlycke och Göteborg 70 kronor – nu 35 kronor. Detta efter att Mölnlycke blivit en så kallad omlottzon och har alltså dubbel zontillhörighet.
Pendlare mellan Mölnlycke och Göteborg sparar dryga 400 kronor i månaden på en 30-dagars periodbiljett. Men resten av Härryda kommuns invånare får fortsatt hålla sig till den gamla prissättningen.
Landvetterborna snuvas på konfekten – betalar dubbelt
Dryga 15 kilometer från Mölnlycke i Landvetter är tongångarna annorlunda. Hanna Carlsson, 28, är Landvetterbo och pendlar två till fyra gånger i veckan mellan Göteborg och Landvetter, hon tycker den nya zonindelningen är orättvis.
– Det är jättedåligt. Vi åker väldigt mycket till Göteborg och det är ju många som pendlar och vi har ju egentligen bara Delsjömotet-hållplatsen emellan, så på det viset är vi närmare än Mölnlycke, säger Hanna Carlsson.
Hur påverkar den här zonindelningen dig?
– Det blir en dyr kostnad för mig som får betala extra.
Hur tycker du det borde funka?
– Jag tycker hela Härryda kan räknas med, för från hela kommunen pendlas det och alla mina vänner pendlar häremellan.
Hanna Carlsson får medhåll från Helen Johansson, 72, också Landvetterbo.
– Då kan jag lika väl ta bilen för det är så dyrt, säger Helen som inte tycker det är rättvist att Mölnlyckeborna kan gotta sig i lägre priset när Landvetterborna får öppna plånboken.
Hur tycker du det borde funka?
– Det skulle ju kunna vara billigare. Då kanske fler skulle ta bussen, det skulle ju också spara på miljön.
”Kommer väl alltid vara någon som hamnar utanför”
På sträckorna mellan de två Härryda orternas respektive resecentrum och Göteborgs central skiljer det sig fem kilometer. Men årskostnaden för 30-dagars periodbiljett blir desto större – närmare 5000 kronor.
En resenär som har ett förslag på bättring är Elvin Larsson-Ripa, 22, han har släkt i Landvetter och åker dit en till två gånger i veckan.
– Jag tycker man borde göra som i Stockholm, jag är uppväxt där och SL har lättare system. Du köper bara en biljett så kan du åka från Norrtälje till Södertälje.
Vad tycker du om att Landvetter och Mölnlycke behandlas olika?
– Väldigt märkligt att det ska kosta så himla mycket, man är ju inte gjord av pengar. Det är ju ändå billigt inne i stan och så dubblas det bara för att du åker en hållplats till – i tio minuter. Landvetter blir lite avskärmat, säger Elvin Larsson-Ripa.
Tycker du det är rättvist?
– Orättvist, är nog snarare ordet.
Karin Brämberg, 62, är bibliotekschef i Härryda och har pendlat på daglig basis sedan 2001, hon är övervägande positiv tll den nya zonindelningen:
– Jättebra lobbyarbete av Härryda kommun att de har fått igenom detta, säger Karin som inte får glädjas av de nya priserna.
Är det rättvist att Mölnlyckebor får åka så mycket billigare än Landvetterbor?
– Jag vet inte om rättvist är rätt begrepp, det kommer väl alltid vara någon som hamnar utanför, jag har förtroende för Västtrafiks sätt att planera, säger Karin Brämberg.
LÄS MER:Tua från Mölnlycke åtalad för klimataktion: ”Har testat de duktiga vägarna”
LÄS MER:Så gör du för att återköpa pendlarkortet när Västtrafik ändrar zon till Mölnlycke
LÄS MER:Billigare resor med Västtrafik från Mölnlycke blir av – nästan ett år efter beslutet