Västtrafik bemöter kritiken från Benarebybor

Många i Benareby är besvikna över de förändringar Västtrafik gjort med kollektivtrafiken till och från byn. Anne Garcia Solving, affärsutvecklare på Västtrafik, menar att kritiken är förväntad men att trafikbolaget har en helhet att ta hänsyn till.
– Resandet från Benareby har varit väldigt lågt. Och då måste vi planera trafiken utifrån det för att använda resurserna på bästa sätt, säger hon.

ANNONS
|

Flera personer boende i Benareby har hört av sig till Härryda-Posten och riktat kritik mot Västtrafiks nedmontering av kollektivtrafiken. På kvällar och helger har trafiken ersatts med så kallad anropsstyrd trafik och antalet turer har vissa tider minskat från två gånger i timmen till en gång i timmen.

Även Västtrafik har tagit emot kritik från boende i byn.

– Det är ju förväntat och jag förstår att det kan kännas som en försämring, säger Anne Garcia Solving, affärsutvecklare på Västtrafik.

Anledningen till att turer har dragits in är helt enkelt att antalet resande varit för få, menar hon.

ANNONS

– Vår utgångspunkt när vi planerar trafik är att förbättra för så många som möjligt. Och då får vi utgå från hur resandet ser ut, och till viss mån tar vi hänsyn till synpunkter från kunder. Resandet från Benareby har varit väldigt lågt. Och då måste vi planera trafiken utifrån det för att använda resurserna på bästa sätt.

Hur har Västtrafik tagit fram reseunderlaget?

– De bästa siffrorna har varit från 2019 innan pandemin, och då har det varit ungefär en resande per tur under många av turerna som vi har dragit in.

Tittar ni efter hur många som stämplar när de går på?

– Ja, precis.

Flera i Benareby menar att det är väldigt många ungdomar som har skolkort som inte stämplar när de går på. Har ni tagit hänsyn till det?

– Absolut. Och deras turer är ju fortfarande omhändertagna. Jag kunde se när jag tittade på statistiken att det är någon tur innan skolan börjar där det är ganska många som reser. Och de turerna har vi inte tagit bort så klart.

Hur tar ni fram statistik på ungdomar som reser om de inte stämplar in?

– Vi ser att de går på. På många av bussarna finns något som heter KRS, ett kundräkningssystem som räknar vilka som går på. Men oftast blippar man faktiskt sitt skolkort nu också.

ANNONS

Till Härryda-Posten berättade Benarebybon Romy Riedl att familjen fick köpa en bil till när kollektivtrafiken inte längre upplevdes fungera på önskvärt vis.

På frågan om det ligger i linje med Västtrafiks ambitioner svarar Anne Garcia Solving:

– Det är klart att vi vill att så många som möjligt ska åka kollektivt. Och de turerna där många åker finns kvar. Vi måste alltid titta på helheten. Att helt enkelt placera så mycket trafik som möjligt där så många som möjligt åker, utan att ta bort allting. Och det har vi inte gjort Benareby heller.

Det är också några som menar att den anropsstyrda trafiken inte fungerar, att kunderna får sitta i långa telefonköer eller att taxibilarna inte dyker upp. Vad tänker du om det?

– Det låter ju inte bra. Då får man jättegärna höra av sig och lämna in den synpunkten till oss så får vi titta på det. Jag förstår också att det krävs lite extra planering. Det har jag full förståelse för.

Skulle kommunen ha möjlighet att köpa extraturer av Västtrafik?

– Man kan alltid göra tillköp av trafik, den möjligheten finns. Sen får man titta på lite olika aspekter när en sån förfrågan kommer. Men är kommunen intresserade av det kan de alltid kontakta oss, säger Anne Garcia Solving.

ANNONS

LÄS MER:Benarebybor berättar om hur de upplever Västtrafiks nedskärning av kollektivtrafiken

LÄS MER:Västtrafik missar 500 miljoner varje år på grund av fuskåkning

LÄS MER:”Det är riktiga Härryda- och Mölnlycke-fans som vill bo här”

ANNONS