Mattias Adielsson är precis hemkommen från Jönköping när han öppnar dörren till sin och hans fru Nathalies nybyggda hus i Hindås. Det blev sent under lördagskvällen när årets upplaga av bilsportsgalan hölls.
Vid samma gala ifjol fick han den finaste utmärkelse en svensk rallyförare kan få, när han blev nummer 253 att tilldelas Stora grabbars & tjejers märke. Han missade dock galan eftersom sonen Colin kom till världen i samma veva.
Den rallyintresserade misstänker kanske här en koppling till den forne världsmästaren Colin McRae – och har rätt.
Var det en lätt övertalningskampanj att få till?
Mattias Adielsson ropar in Nathalie till rummet för att svara på frågan.
– Jag tyckte ändå att det var fint och modernt, säger hon.
Mattias fortsätter:
– Jag var väl ganska bestämd också. Jag försökte med Colin McAdielsson, men det var ett steg för långt, säger han och skrattar.
”Det är en hårfin gräns mellan säljare och rallyförare”
På sin meritlista har Mattias Adielsson bland mycket annat sex SM-guld. Han firar elva år i landslaget, och är en av få idag aktiva rallyförare som presterat på svensk toppnivå under så många år.
I åtta år kunde han leva fullt ut på sitt idrottande.
– Sen är det en definitionsfråga. Det är inte så att jag haft någon lön och bara kört rally. Det är ett heltidsjobb att jobba med sponsorer. Det är en hårfin gräns mellan säljare och rallyförare. Man säljer sig själv, säger han och skrattar.
Efter åtta år som heltidsproffs slog pandemin till och han hade inte mycket annat till val än att börja arbeta, och driver idag en bilverkstad i Göteborg.
– Och nu efter corona har det ju blivit vad det blivit med ekonomin. Det har gjort det annorlunda för teamen ute i Europa. Det första företagen tänker på idag är väl inte att sponsra rallyförare.
Bygger rallysimulatorer på fritiden
Som ett litet kul sidoprojekt, tänkte han, började han också bygga rallysimulatorer på helgerna. Han visar in i sitt garage där ett gäng halvfärdiga simulatorer står på backen.
– Det har spårat ur till att bli en jäkla verksamhet. Nu har vi har en anställd till det på företaget också, säger han.
Hur fungerar en rallysimulator?
– Det är helt autentiskt med verkligheten. Skillnaden är att du inte inte kan skada dig, säger han och berättar att han säljer en simulator för någonstans mellan 100 000–150 000 kronor.
Kan du dra mycket nytta av att själv träna i en simulator?
– Verkligen. Det är där mycket av träningen sker och jag har hållit på med simulatorer länge för att hålla uppe min egen körning. Jag vann faktiskt rallycross–VM i e-sport när pandemin kom.
– Det tog en dag efter det så hade jag ett kontrakt för att sitta och spela tv-spel. Jag livesände på nätet och drog in sponsorer på den vägen, så jag har använt det som ett marknadsföringsverktyg tills att det drog igång med rally på riktigt igen, säger han.
Flyttade till Hindås för ett år sedan
Det låter som att det blivit en stor omställning från heltidsproffs till heltidsjobb, barn, simulatorbyggande och flytt?
– Ja. Tidigare kunde det vara situationer där jag inte visste vilken del av Europa jag skulle vara i slutet av veckan, till att nu ha det här fasta schemat. Så det blir lite konflikt med rallyn just nu. Men jag tänker att jag får backa ett steg tillbaka för att sedan ta två steg fram, säger han.
Varför flyttade du till Hindås?
– Nathalie är uppväxt här och sen har jag bott mycket hos hennes föräldrar i Hindås de senaste fem åren, på grund av närheten till flygplatsen. När jag reste som mest hade jag närmare 200 resdagar om året. Det var något år jag hade 105 flighter tror jag, så då är det ju skönt att ha lite närmare till flygplatsen.
– Sen tyckte jag Hindås var fantastiskt redan när vi blev tillsammans och jag kom hit för första gången för åtta år sedan. Lugnt och fint och med sjön. Det finns allt här, säger han.
Blir du igenkänd på byn?
– Jag lär väl bli det nu när ni skriver om mig, säger han och skrattar.
– Nej, men det har faktiskt blivit lite mer och mer, så det är kul. Nu har jag fått lite kunder till verkstaden härifrån också.
Siktar mot SM-guld
När en ny säsong nu står för dörren byter Mattias Adielsson klass och kommer köra tvåhjulsdrivet istället för fyrhjulsdrivet. Efter ett år med sin co-driver Maja Bengtsson får han också tillbaka sin gamla parhäst Bosse Holmstrand, som Adielsson tog SM-guld tillsammans med 2014.
Målet efter tre SM-säsonger som slutat med silver och brons är förstås att kliva högst upp på prispallen. Och framöver hoppas han återigen kunna livnära sig på sitt idrottande.
– Jag har inte gett upp mina drömmar. Att vinna VM-guld som jag drömt om tidigare, den bollen har rullat iväg, men att hitta en väg att kunna leva fullt ut på det igen, det är jag absolut inte främmande för, säger den numera Hindåsbosatta rallystjärnan.
LÄS MER:Olika sorters semlor populärt inslag hos Källarbacken i Hällingsjö
LÄS MER:Var med och påverka Härrydas framtid
LÄS MER:Formstarka Pixbo Wallenstam tog ännu en seger