Rusta gamla Boråsbanan först och bygg sedan på bro

Om den gamla Göteborgs-Boråsbanan rustas upp för ett par miljarder och får fler mötesplatser kan man få tät trafik och 45 minuters restid, skriver Hans Sternlycke från Järnvägsfrämjandet.

Detta är en Åsiktstext. Synpunkter, tankar och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du kommentera eller svara? Mejla till redaktionen@harrydaposten.se

ANNONS
|

Järnvägsfrämjamdet hade nyligen en hearing om ny järnväg Göteborg Borås. Region- och kommunpolitiker är ense om att det skall byggas ny järnväg för 43,5 miljarder kronor, 7,5 miljarder kronor milen. Men det spricker på att Härryda säger nej.

Varför skulle man säga ja? Banan får bara två stopp, Mölndal och Landvetters flygplats. Dit kan man inte komma, och Mölnlycke får ingen station, bara ett stickspår, trots att den nya banan går under samhället. Man får bara markintrånget och barriären.

Dagens bana Göteborg-Borås är Sveriges mest långsamma, detta i en kollektivreserelation som är den tredje största i landet. Med en restid på 35 minuter kan Göteborg och Borås ingå i samma arbetsmarknadsområde. Det behövs tät trafik för att ge högt kollektivresande. Det blev det när busstrafik var sjunde minut infördes. Tidigare var det gles tågtrafik på icke fasta tider. Nu är tågen ännu glesare med få resenärer, medan bussarna är fulla.

ANNONS

Även om alla politiker vore ense blir det nog ändå inget anslag till ny järnväg Göteborg-Borås.

Men Göteborg klarar inte mer än de 1 200 bussar som nu passerar Delsjömotet. Och busstrafik är dyrt. Enligt Trafikanalys kostar ett fullt tåg en tredjedel per passagerarkilometer mot en full buss, 16 kronor mot 47 kronor. Förslagsvis kan Västtrafik betala en halv miljard kronor mer om året för buss 100 med 50 procents subvention än man hade haft bra tågtrafik.

Bussen är inte snabbare än tåget, som påstås. Bägge tar en timme mellan Göteborg och Borås, men då stannar tåget på alla stationer emellan men bussen ingenstans. Direkttåg kan ta 50 minuter. Ändå är järnvägen en mil längre än vägen.

Om den gamla banan rustas upp för ett par miljarder och får fler mötesplatser kan man få tät trafik och 45 minuters restid. Det behövs ändå för lokaltågen och för godstrafiken. Den nya banan får för kraftiga lutningar för den.

Även om alla politiker vore ense blir det nog ändå inget anslag till ny järnväg Göteborg-Borås. Trafikverket har inga pengar till nya stora järnvägssatsningar. Nya stambanan kunde byggts som höghastighetsbana på lån betalda på några år – med ett resande mellan Göteborg och Stockholm på 20 miljoner resande om året enligt SJ.

Skanska erbjöd sig att bygga en bana på bro för 220 miljarder kronor mot 100 miljarder mer för Trafikverkets förslag med markbana. Ändå låtsades politikerna inte om det. Delen Göteborg-Borås erbjöd sig Skanska bygga på bro för 30 miljarder kronor.

ANNONS

Varför envisas då med att bygga en konventionell bana klar först år 2038 för 50 procent mer, med tredubbel underhållskostnad och orsakande barriärer och intrång på marken? Ge upp penningslöseriet! Rusta först upp den gamla banan.

Förskottera kostnaden för att få det snabbt eller rent av betala den själv. Till Landvetter flygplats kan man kanske bygga ett stickspår från Härryda. Bygg sedan en bana på bro.

Hans Sternlycke

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet

LÄS MER:Trafikverkets siffror avslöjar: Orimligt mycket tågstrul

LÄS MER:Minister kan avgöra tågbråket – Härryda begär neutral medlare

LÄS MER:Patrik Linde självkritisk till det fallna västsvenska järnvägsförslaget

LÄS MER:Nya tågplaner – Härryda kommuns åsikter körs över

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
1. Sök på Härryda-Posten i Appstore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på "hämta" eller "installera".
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på "öppna" för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

ANNONS