Csaba Bene Perlenberg: Därför kommer det inte bli en tunnel under Mölnlycke

Trafikverket har lagt fram ett förslag som saknar lokalt stöd. Inte ens Swedavia, en annan statlig verksamhet, står bakom tanken på att dra en tunnel under Mölnlycke.

ANNONS
|

Trafikverket har en närmast unik förmåga att borra sig in under människors känslohudar. Förslaget i början av veckan om att dra, ja borra och spränga, en tunnel in, under och genom Mölnlycke var knappast vad Mölnlyckebor och Härrydas politiker önskade som sommargåva.

Frågan gäller hur den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås ska dras. Trafikverket har på uppdrag av regeringen tagit fram en utredning i rekordfart under blott fyra månader. I alla sina olika versioner menar Trafikverket att det bästa är att dra en tunnel under delar eller hela centrala Mölnlycke, beroende på vilket av deras förslag som regeringen eventuellt skulle vilja stötta.

ANNONS

Det är inte svårt att räkna ut att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) inte är jättenöjd över Trafikverkets förslag, eftersom syftet var att göra ett rejält omtag med järnvägsfrågan – som därtill var möjligt att snabbt sjösätta.

Andreas Carlson ville ha en genomförbar plan. Istället fick han en ny potentiell Västlänkshistoria på halsen – tågtunneln som just nu sprängs och dras under centrala Göteborg.

För de Mölnlyckebor som satt kaffet i halsen av Trafikverkets förslag finns det dock goda skäl att andas ut.

För det finns en väsentlig skillnad mellan Västlänken och den föreslagna tunnellösningen under Mölnlycke.

I Göteborg fanns det, trots en rådgivande lokal folkomröstning, ett brett, blocköverskridande stöd bland nästan alla partier för att genomföra Västlänken. Detta efter en mörk del av svensk presshistoria, när kvällstidningen GT förföll in i en partisk kampanj där de tog ställning och var själva grunden till folkomröstningen.

Det är närmast otänkbart att regeringen skulle klampa över hela den lokala politiken.

Men i Mölnlycke säger politikerna nej, nej och åter nej.

Den styrande Alliansen säger nix.

Rödgrön samverkan säger icke sa nicke.

Och Sverigedemokraterna håller för en gångs skull med både Alliansen och Rödgrön Samverkan.

Rörande enighet, således. Ett kompakt motstånd.

Det är närmast otänkbart att regeringen skulle klampa över hela den lokala politiken, inte minst givet att det är en SD-stödd borgerlig regering som leds av Moderaterna, där M ju även leder Alliansen i Härryda. Medan Moderaterna i Härryda har direktkanaler till regeringen, har SD i Härryda direktkanal till SD på riksplan som ju villkorar regeringsmakten för den borgerliga regeringen.

ANNONS

Trafikverket har därtill lagt fram sitt utredningsförslag trots att Härryda tydligt sagt nej under utredningsarbetets gång – och trots att de tagit fram sitt helt egna förslag tillsammans med bland annat Göteborg och Borås.

För att inte nämna att två statliga verksamheter, Trafikverket och Swedavia, vill helt olika saker. Swedavia stöttar Härrydas förslag, inte Trafikverkets tunnel.

Trafikverket har alltså lagt fram ett förslag som redan från början saknar både lokalt och delvis statligt stöd.

Det är nästan som att Trafikverket har haft tunnelseende.

LÄS MER:Landvetter flygplats har väntat i 20 år på tåget

LÄS MER:Trafikverket vill se tågtunnel under Mölnlycke

LÄS MER:Härryda kan få upp till tre nya tågstationer längs med tågsträckan Göteborg-Borås

LÄS MER:SD vill hellre rusta upp befintliga tågsträckan mellan Göteborg-Borås

ANNONS