Laddstolparna står som spön i backen – i Härryda

Regeringen och Sverigedemokraterna vill satsa närmare en halv miljard kronor på att bygga ut landets laddinfrastruktur. Något som utlovades i Tidöavtalet tidigare i höst. I Härryda ligger utvecklingen dock i framkant.
– Vi har en förhållandevis välutbyggd infrastruktur, säger Härryda Energis vd Susanne Ernfridsson.

ANNONS

Regeringen bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna och stödpartiet Sverigedemokraterna utlovade tidigare under hösten en satsning på utbyggnaden av laddinfrastruktur. Detta som en del av Tidöavtalet. Fokus ska ligga på att få fler laddstolpar i glesbygden. Satsningen omfattar inte bara personbilstrafik utan även tyngre transporter. Samtidigt har regeringen valt att lägga bonus för miljöbilar i malpåse.

Regeringen lade, i linje med löftet i Tidöavtalet, 400 miljoner kronor extra på klimatklivet i sin första budgetproposition. Klimatklivet är ett statligt stöd som kan sökas av bland annat företag, kommuner och regioner som vill investera i åtgärder som bromsar koldioxidutsläppen.

Men i Härryda kommun finns i dagsläget inget behov av nya laddstationer, enligt Susanne Ernfridsson, vd på Härryda Energi.

ANNONS

– Vi har tagit fram en laddinfrastrukturplan i samarbete med kommunen som visar att Härryda kommun har en förhållandevis välutbyggd infrastruktur.

I nuläget finns 36 laddstationer fördelat över Mölnlycke, Landvetter och Hindås enligt siffror som sammanställts av nyhetsbyrån Newsworthy. I Tidöavtalet vill partierna främst fokusera på glesbygden, men i Härryda finns inga planer på att få upp fler laddstolpar på några av de mindre orterna.

– Nej, vi ser inte det behovet i dagsläget, då de flesta laddar sina elbilar i hemmet.

Härryda bräcker grannarna

I Härryda kommun finns strax över 1 500 laddbara fordon, vilket motsvarar 8 procent av fordonsflottan.

Totalt finns det 294 laddstolpar i kommunen. Ett riktmärke är att det bör finnas max tio fordon per laddstolpe – i Härryda är den siffran fem, vilket är hälften så många som genomsnittet i regionen som landar på just tio. Jämfört med grannkommunerna Mark och Mölndal ligger Härryda betydligt bättre till. Genomsnittet hos grannarna ligger på 20 respektive 13 laddbara fordon per laddstolpe. Faktum är att Härryda slår samtliga grannkommuner om man ser till antalet laddbara fordon per laddstolpe.

Vattenkraft är den energikälla som förser kommunens laddstolpar med el, men genomsnittsanvändningen av laddstolparna i kommunen ligger på endast tre timmar per dygn, enligt Susanne Ernfridsson.

ANNONS

– Vi ser att det fortfarande finns outnyttjad kapacitet, de går inte max hela tiden utan det finns stor kapacitet kvar.

Utöver laddstationer för biltrafiken finns en laddplats för bussar i centrala Mölnlycke och det planeras för en laddstation för tyngre fordon, kopplat till byggprojektet Link 40.

– Det pågår flera initiativ för att ställa om runt om i kommunen och det är positivt, säger hon.

Ellagen – ett hinder på vägen?

Enligt ellagen får ett bolag som driver elnätet inte äga, utveckla, förvalta eller driva en laddningspunkt. Men det gäller inte laddningspunkter som företaget har för eget bruk. På grund utav detta har Härryda Energi flyttat över sin verksamhet med laddstationer i dotterbolaget Härryda Energi elhandel AB.

Skulle detta på sikt utgöra ett hinder den dagen Härryda faktiskt behöver fler laddstolpar?

– Det är ett litet bolag så vi har inte de ekonomiska musklerna att bygga ut laddinfrastrukturen i det bolaget. Men det pågår en hel del privata initiativ och vi har fått frågan från en del mackar och andra aktörer om det är möjligt att ha laddstolpar. Skulle behovet förändras kan vi alltid prata med kommunen och hitta en lösning. Vi ser över det här med jämna mellanrum, säger Susanne Ernfridsson.

ANNONS

LÄS MER:Succé för utlämning av kartonger för att hjälpa

LÄS MER:Försäkringskassan erkänner fel – kräver ändå Härrydabo på 200 000 kronor

LÄS MER:Kenneth G Forslund (S) vill höja A-traktorernas hastighet: ”Fyra promilles chans”

ANNONS