Nytidas gruppbostad Hjorten i Mölnlycke föremål för larm om missförhållanden

Anmälningar till IVO vittnar om kaos, vanvård, arbetsmiljöproblematik och stora missförhållanden på Hjortens gruppbostad. Boendet i Mölnlycke drivs av Nytida och är hem för personer med autism. Härryda-Postens granskning av hundratals dokument avslöjar en oroande miljö som sträcker sig flera år bak i tiden.
– Vi bemöter våra brukare på bästa sätt och de får den vård och den omsorg de har behov av, skriver verksamhetschefen Maria Hultén i ett e-postmeddelande till tidningen.

Enes Mehmedagic

Det privata omsorgsföretaget Nytida har haft ansvaret för driften av Hjortens gruppbostad och den dagliga verksamheten på uppdrag av Härryda kommun sedan april 2020. Gruppbostaden i Mölnlycke är hem för fem personer med autism och intellektuell funktionsnedsättning. De har en egen lägenhet och är beroende av stöd och hjälp från personal dygnet runt.

Sedan Nytidas övertagande har avvikelserapporterna strömmat in och det rör sig om drygt 300 avvikelser mellan 2020 och 2022, vilket i snitt är 60 incidenter per vårdplats. Härryda-Posten har granskat samtliga avvikelser kommunen begärt in från Nytida. Det är runt 100 stycken, rörande allt från våld, stulna pengar till missad medicinering och arbetsmiljöproblematik.

Flera rapporter rör bristande städning hos en boende – där personal hittat fläckar av intorkat blod, urin och avföring. I en annan rapport framgår det hur en boende sovit i en trasig och ohygienisk säng. Det dröjde över en månad innan det blev åtgärdat. Därtill har boende bestulits på pengar vid flera tillfällen och en boende nekades mjölk till sina måltider som en besparingsåtgärd.

Andra rapporter handlar om utagerande beteenden som exempelvis våld mot personal, sig själva eller andra. Vid ett tillfälle kissade en boende på sig vid sju olika tillfällen under en helg på grund av ilska.

Flera IVO-anmälningar har inkommit om Hjortens gruppbostad i Mölnlycke. IVO har valt att inte öppna tillsynsärende.
Flera IVO-anmälningar har inkommit om Hjortens gruppbostad i Mölnlycke. IVO har valt att inte öppna tillsynsärende. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Anmälan till IVO: ”Bortglömda i sina lägenheter”

I mars detta år inkom tre olika tips till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, gällande Hjortens gruppbostad. Två av dem blev till anmälningar hos Ivo. Anmälaren beskriver en bristfällig omsorg där både personal och boende mår dåligt.

Brukarna försummas och är, enligt anmälaren, “bortglömda i sina lägenheter.”

Det påstås att de boende tvingas sitta eller ligga i sina egna utsöndringar i timmar innan någon hjälp kommer. Intimtvätt, tandborstning och nagelskötsel sägs brista.

Anmälaren skriver bland annat: ”vi som personal kan få arbeta extremt underbemannade och stå själv i situationer som blir otrygga/våldsamma från flera boende samtidigt.” Personen påpekar också att föräldrar vid flera tillfällen uttryckt oro kring vården.

IVO har valt att inte öppna ett tillsynsärende eftersom myndigheten inte finner allvarlig risk för hälsa eller säkerhet. Men anmälningarna registreras i den generella riskanalysen. Och tillsammans med övriga dokument och vittnesmål till Härryda-Posten ge de bilden av en verksamhet med flera olika slags problem.

Hjortens chef vägrar Härryda-Posten en intervju

Hjortens verksamhetschef, Maria Hultén, säger sig vara ovan vid intervjusituationer och har därför avböjt en fysisk intervju. Trots Härryda-Postens förslag om att inkludera en presskommunikatör väljer hon istället att svara skriftligt på tidningens frågor via e-post.

Hur kommenterar du den IVO-anmälan som inkom tidigare i år – finns det något som stämmer?

"Vi har hanterat de anmälningar som kommit in och haft kommunikation med kommunen och IVO. Vi har lämnat ifrån oss allt som efterfrågats och IVO har avslutat ärendet. Vi har lämnat in de dokument kommunen begärt och har löpande kontakt med dem.”

Händer det att brukare har fått sitta i sin egna avföring/urin i timmar?

“Vi har bemanning dygnet runt och tillgodoser den enskildes behov. Det finns ingen av våra (boende, red. anm.) som fått uppleva den typen av behandling.”

Tycker du att brukarna får bästa möjliga vård och respekt som de behöver?

“Vi bemöter våra brukare på bästa sätt och de får den vård och den omsorg de har behov av. Vi samarbetar med ansvarig sjuksköterska för att säkerhetsställa att den enskilde mår bra.”

På frågan om hur Maria Hultén ställer sig till antalet avvikelserapporter och deras karaktär svarar hon:

“Vi hanterar och arbetar med alla avvikelser som vi får till oss och vi gör förbättringsområde i vårt kvalitetsledningssystem.”

Nytida har ersatt en boende för stulna pengar på gruppboendet.
Nytida har ersatt en boende för stulna pengar på gruppboendet. Bild: Riksbanken

Boende som blivit bestulen på pengar vid två tillfällen

I mars 2022 väljer en bekymrad och frustrerad anhörig att skriva ett brev till Härryda kommun. Personen beskriver hur den hade varit och besökt en vårdtagare i dennes bostad på Hjortens gruppbostad. Författaren beskriver hur den vid besöket hittade den boende sittande på golvet.

Det var en tjock dimma i lägenheten, kläderna låg i en hög på golvet och toaletten var full av avföring:

“Under en timma har NN varit ensam, gått på toaletten, duschat utan tillsyn i cirka en timma! NN har till och från sista tiden varit dålig i magen vilket personalen vet om?! På min fråga var personalen fanns som skulle ta hand om NN vid ankomsten, så fick jag till svar att personalen lagade mat!"

Den anhörige skriver vidare:

“Efter det att Nytida tog över verksamheten har NN blivit bestulen 2 gånger (1000 SEK/gång) Jag och XX upplever att personalomsättningen är ovanligt hög, att de anställda ofta är unga och outbildade och saknar en nödvändig introduktion i kombination med behovet av konkret ledarskap.”

Stölderna polisanmäldes av Nytida och den boende har blivit ersatt. Maria Hultén förklarar i ett e-postmeddelande till Härryda-Posten att hon inte kan uttala sig om händelsen:

“Jag kan inte fördjupa mig i enskilda händelser men generellt hanterar vi alla synpunkter som vi får från anhöriga och tar det på största allvar. Vi utreder vad som hänt och gör förbättringar om vi brustit.”

Personal och anhöriga uttryckte oro till Härryda kommun kort efter Nytidas övertagande.
Personal och anhöriga uttryckte oro till Härryda kommun kort efter Nytidas övertagande. Bild: Malte Just

Tips om vård och personal redan 2020

Under 2020 hölls flera uppföljningsmöte där både representanter från dåvarande personalgrupp och anhöriga uttryckte oro till Härryda kommun.

Efter övertagandet hade personalen observerat ett mer aggressivt och utåtagerande beteende hos vårdtagarna. Anhöriga var oroliga och ansåg redan då att den nya personalen var oerfaren. Dessutom valde några erfarna medarbetare att säga upp sig i samband med övertagandet.

Under åren har det alltså konsekvent framförts oro angående personalens kompetens och underbemanning. Detta har uttryckts i möten, avvikelserapporter och IVO-anmälningar, samt i vittnesmål från personal till Härryda-Posten, men enligt Maria Hultén är verkligheten en annan:

“Personaltätheten är god och följer praxis. Vi har en tydlig rekryteringsrutin som vi följer. Alla som tillsvidareanställs ska ha en korrekt utbildning. Givetvis tar vi referenser och våra rutiner är att alla som anställs ska visa ett utdrag från belastningsregistret, även om det inte är ett lagkrav”, skriver hon i sitt e-postsvar till tidningen.

Vilka utmaningar har ni haft sedan ni tog över driften över Hjortens verksamhet? Utmaningar som du tycker ni har löst, men också vilka ni inte har kommit till bukt med.

“Att ta över en verksamhet under pågående Pandemi är en utmaning. Detta då verksamheten inte kunde ha fysiska träffar tillsammans med alla. Detta för att skydda våra brukare från smitta och allvarlig sjukdom. För att säkerställa att alla våra brukare ändå fick de aktiviteter de behöver gjordes dessa utomhus.”

Eftersom Maria Hulthén inte svarade på frågan “Finns det någonting som stämmer i IVO-anmälan och som ni kan dra lärdom av” upprepade Härryda-Posten den, och fick följande till svar:

“Både våra egna avvikelserapporter och anmälningar till IVO använder vi självklart för att se över och förbättra verksamheten.”

Artikeln är uppdaterad.

LÄS MER:Härryda kommun behöver fler familjehem – ett finns i Rävlanda

LÄS MER:Trafikverket vill se tågtunnel under Mölnlycke

LÄS MER:Pixbo Wallenstam byter namn – till Pixbo IBF och IBK