O’Learys-ägaren: ”Det är högt i tak men ändå ordning och reda”

Mölnlyckebon Mikael Beckman såg ett behov av ett uteställe i Mölnlycke och tog saken i egna händer. Han öppnade O’Learys och det har det gått enligt plan.
– Rent krasst om vi tittar på siffrorna klarar vi våra förväntningar och det är skönt att kunna säga för det var ändå nytt ställe, nytt område, säger han.

ANNONS
|

Det har snart gått ett år sedan Mölnlycke fick ett O’Learys. Det är den nionde verksamheten som Mikael Beckman driver. Innan O’Learys öppnande tog han ett sabbatsår, men när han väl bestämde sig för att öppna gick det snabbt från tanke till handling. Kedjan delade hans uppfattning om att det kunde passa i Mölnlycke och ”skickade ner gubbar” redan veckan efter att idén kom.

– Mölnlycke växer ihop med Pixbo, Landvetter och Öjersjö. Tittar man då på ett utbud med bara en pizzeria som har alkoholtillstånd och är öppen efter klockan 21 i en kommun med 40 000 och 23 000 personer i Mölnlycke … säger Mikael Beckman om bakgrunden till sin idé.

ANNONS

Han driver sportbaren tillsammans med personalen och sin son Kasper Beckaman, som är ansvarig för baren.

– Jag gick från studenten till att hoppa in i det här direkt. Jag var med på alla möten och från början såg man bara en tom lokal. Det har varit väldigt coolt att se hur den har vuxit fram. Tanken är att någon gång kanske ta över den, säger han.

När de rullade ut röda mattan i december var det fullsatt. Och besökarna har fortsatt att söka sig till sportbaren.

– Nu på vintern kan vi ha bubbla sittningar fredag och lördag, stor AW på torsdag och lillördag på onsdag. I somras var det knappt halvfullt på fredagarna och lördagarna. Det är en väldig skillnad men det la vi in i kalkylen, säger Mikael Beckman.

Han tror att tappet på sommaren delvis beror på klientelens livsstil.

– Jag sa tidigt: Mölnlycke är på gott och ont att medelklassen har en hundring över att lägga på två kalla eller mat. Men nackdelen är att när det är sommar och vår är det husbil, husvagn, landställe, båt och trädgård som gäller för dem.

Hyllar personalen

För Kasper Beckman kommer svaret på frågan varför de tror att det har gått bra självklart och blixtsnabbt.

ANNONS

– Personalen. Den är bäst. Det gör att folk kommer tillbaka när alla är så trevliga och positiva, säger han.

Cirka 15 personer arbetar på sportbaren i olika omfattning.

Vad är det som gör att personalen blivit bäst?

– Det handlar, tror jag, om att vara lyhörd för eventuella problem och ha en hyfsat fast manual på hur det här ska drivas och vilka krav vi har på dem. Vett och etikett, helt enkelt. De ska vara välkomnande, säger Mikael Beckman och fortsätter:

– Jag tror att det också handlar om att det är enkla grejer. Det behöver inte vara vita dukar. Du slänger lite käft med någon stammis som är här. Det är högt i tak men ändå ordning och reda. Rutiner som ska skötas.

En sak som sticker ut med O’Learys i Mölnlycke är att hundar är välkomna. I bardelen.

– Det är jättepopulärt. Ordet har spritt sig, säger Mikael Beckman.

Favoriten bland de yngsta gästerna är gosedjursmaskinen i spelrummet.

– Det är vinst varje gång. Vi hade inte haft hjärta till något annat. Efter shuffleboarden går den bäst, säger Mikael Beckman.

Vad hade kunnat göras bättre?

– Idéerna har vi trott på med spel och grejer … Sedan kan man titta på vad man kan utveckla i själva enheten. Men jag kan inte begära mer av personalen än vad jag tycker att de uppfyller, säger Mikael Beckman.

ANNONS

Han beskriver sig själv som en ”Hissingsgubbe” från början men huset familjen bor i nu har varit deras hem i trettio år.

Finns det fördelar med att känna orten en driver restaurang på?

– Ja, du vet lite vilket klientel det är du hejar på. Du springer på folk som du inte har träffat på 40 år. Det är jätteroligt!

Vilka är planerna framöver?

– Fortsätta som vi har gjort och hoppas att det håller i sig och att det kommer folk, säger Mikael Beckman.

Fotnot. Den här artikeln är en del av artikelserien ”1 år med Härryda-Posten” där tidningen följer upp vår egen journalistik som publicerats under det gångna året.

LÄS MER:Hemlösa katter uppmärksammas – Härrydaborna uppmanas hjälpa till

LÄS MER:Fjärrvärmen i Härryda bland de dyraste i landet – Konkurrensverket utreder bolag

LÄS MER:Så lyckades Frontside electronics fördubbla sin omsättning

ANNONS