PR-experten: ”Lidls kampanj är briljant”

Imorgon måndag inleder dagligvarukedjan Lidl en frysning och sänkning av priserna på 100 varor. Åtgärden har presenterats som ett sätt att ta ansvar för inflationen. I Mölnlycke och Landvetter finns dock ingen rädsla bland övriga matvarubutiker för att tappa kunder till den tyska aktören. Och av PR-gurun Jessica W. Sandberg möts kampanjen med ros.
– Kampanjen är briljant, säger hon till Härryda-Posten.

ANNONS
|

Under den gångna veckan meddelade den tyska matvarubutiken Lidl att priserna på 100 varor kommer att frysas eller sänkas, med start på måndag. Bland annat handlar det om mjölk, bröd, drickyoughurt, valnötter, havregryn, med mera. Lidl uppger att priserna i genomsnitt kommer vara 11 procent lägre än tidigare och uppger att sänkningarna kommer vara på plats i minst två månader.

Skälet till prissänkningarna angavs från Lidl i slutet på veckan – att pressa ner den svenska inflationen.

I Härryda kommun finns Lidl i Mölnlycke sedan början av september förra året. Christian Pantung, försäljningschef i Göteborg, upprepar det som bolaget kommunicerat från nationellt håll.

ANNONS

– Vi gör det egentligen för att vi vill försöka förbättra inflationen. Det är många svenskar som tycker det är tufft att få pengarna att räcka. Vi ser det som vår uppgift och plikt att se om vi kan få kontroll på inflationen i Sverige.

Är det här starten på ett priskrig i bland annat Mölnlycke?

– Jag vet inte hur de andra kedjorna kommer att reagera på det här, men vi sänker ju priserna i alla våra butiker. Jag vet inte om de andra kommer sänka sina priser. Vår uppgift är att se till att säkerställa att vi har de bästa priserna på marknaden. Det fokuserar vi på.

Vad säger du till de kritiker som menar att detta är en PR-kupp?

– Nej, det tycker jag inte. Vår strategi är att vara de billigaste på marknaden. Det vill vi bevisa och det är därför vi gör det här, säger Christian Pantung och lägger till:

– Vi har ju en plikt att inte höja priserna mer än nödvändigt och säkerställa att vi har så bra priser som möjligt.

Vilka förhoppningar att locka till er Härrydaborna med ert erbjudande?

– Vår butik i Mölnlycke är ny, och vi ser det som en chans att få till oss nya kunder. Vi ser att butiken har en bra kundökning och vi har ökat vår försäljning. Vi hoppas så klart att butiken fortsätter kommer gå starkt även efter den här kampanjen.

ANNONS

Hemköps butikschef: ”Vi ser Lidl som en kollega”

En av Lidls konkurrerande branschkollegor är Hemköp, som jämte Coop och Lidl är en av tre välkända matvarubutiker i centrala Mölnlycke. Örjan Axén är butikschefen för Hemköp i Mölnlycke. Han tror inte att Lidls priskampanj är början på ett lokalt priskrig.

– Nej, det tror jag absolut inte. Lidl har ju samma utmaningar som både Coop och ICA har när det gäller gäller priserna. Vi vet ju vad vi betalar för varorna och att allting vi sänker försämrar ju vår lönsamhet. Den har ju redan försämrats med alla de här prishöjningarna. Jag har inga kommentarer kring Lidls prissänkningar för jag vet inte vilka varor de kommer sänka, säger Axén och lägger till:

– Det är ju ingen som tycker att det här är en bra situation, varken som butiksanställd eller medborgare. Det är ju inte bra när priserna blir så här höga. Det är ju inte vi butikerna som orsakar utan det är ju naturligtvis omvärlden med alla de olika händelser som sker.

Men du är inte orolig att tappa kunder i Mölnlycke?

– Nej, vi har ju ett helt annat affärsupplägg än vad Lidl har. Och man får ju vad man betalar för. Lidl har ju bara sitt pris som de slåss med och vi har ju andra värderingar i våran affärsidé.

ANNONS

Örjan Axén menar också att det är svårt att jämföra Hemköp med Lidl.

– Vi ser inte Lidl som en konkurrent utan som en kollega. De har ju någonting som de bidrar med i Mölnlycke som kanske inte vi kan bidra med. Jag ser det bara som positivt att det kanske blir fler som kommer till Mölnlycke och handlar.

Martin Ekman, ICA-handlare i Landvetter.
Martin Ekman, ICA-handlare i Landvetter. Bild: Cornelia Smedberg

ICA-handlaren Martin Ekman: ”Frågan är hur länge Lidl behåller priserna”

Martin Ekman är ICA-handlare och butikschef i Landvetter. Han tror inte att Lidls kampanj kommer påverka övriga matvarubutiker i Mölnlycke, men att Lidl säkert kan gynnas av det kortsiktigt.

– Lidl kommer säkert märka det. Som enskild butik får de säkert ut något av det. Det är bara frågan hur länge de behåller priserna.

Var det väntat att Lidl skulle lansera en sådan här kampanj?

– Ja, tittar man på Lidl så är de rätt aktiva på sin marknadsföring. De försöker glida på det som händer i världen. Det är inte oväntat att någon gör något av situationen.

Tror du att det här kommer mötas av liknande insatser från ICA, Coop eller Hemköp?

– Det är svårt att säga, men ICA, Coop och Hemköp är inte sådana kedjor som smäller till med 100 produkter i några veckor, utan försöker jobba långsiktigt med att få ner ordinarie priser. Det är min erfarenhet från marknaden.

ANNONS

Ekman menar också att det redan nu skett prissänkningar på frukten i övriga butiker.

– Priserna börjar gå ner nu. Men det är klart att innan det slår igenom på sådana produkter som ska förädlas så tar det kanske lite tag till.

Ser du det som en PR-kupp eller ser du det som en marknadsåtgärd? Lidl säger ju att de gör det för att minska inflationen.

– Jag ser det som en ren PR-kupp. Jag ser det inte som något annat. Och de får väl nån peng på det, så är det ju.

Martin Ekman säger att han inte har koll på exakt vilka produkter som Lidl ska frysa eller sänka priset på, men exemplifierar utfallet med att hans butik har cirka 20 000 produkter.

– 100 produkter påverkar inte. Det är mer en PR-kupp än att det ger ett stort utfall i plånboken hos någon. Men det är klart att enskilda produkter tjänar man pengar på, så är det ju.

Jessica W Sandberg, PR-guru.
Jessica W Sandberg, PR-guru. Bild: Amel Karlsson

PR-experten Jessica W Sandberg: ”Övriga matvarukedjor är tondöva”

Att det handlar om en välslipad PR-kampanj råder det ingen tvekan om, enligt PR-gurun Jessica W Sandberg. Hon är expert på samhällsspeglande kommunikation, föreläsare och strategisk rådgivare samt grundare till byrån Besvärlig sedan 1977. Hon står bakom flera uppmärksammade reklam- och varumärkeskampanjer, bland annat kampanjen ”The Singing Sailor” för Svenska Freds. Hon ligger även bakom den uppmärksammade kampanjen för studieförbundet NBV med minibibliotek som poppade upp i hela landet för något år sedan. Sandberg hyllar Lidls kampanj för att vara tidsenlig och för att den vänder sig direkt till människors behov.

ANNONS

– Kampanjen är briljant. Lidl förflyttar diskussionen från hur världsfrånvända matvarujättarna är till att istället uppfattas som inlyssnande och snabbfotade. Helt plötsligt är Lidl exemplet som politiker, makthavare och media lyfter som den bästa av de sämsta, säger hon till Härryda-Posten.

Jessica W Sandberg menar att Lidl är särskilt duktiga på att koppla sin kommunikation till det som händer i omvärlden.

– Bara senast i torsdags vann Lidl silver i PR-tävlingen Spinn för att ha hängt på trenden om Swedengate.

Hon nämner också den uppmärksammade PR-kuppen med restaurang Dill från 2013, där Lidl under tre veckor öppnade upp en stjärnkrog i Stockholm som lagade en 9-rätters avsmakningsmeny under ledning av en brittisk stjärnkock. Menyn lagades endast på råvaror från just det egna sortimentet.

– Det är fortfarande bland det bästa som någonsin gjorts i PR-väg. Lidl har effektivt lyckats tvätta bort den starka kritik som funnits mot kedjan gällande kassa arbetsvillkor och att kvinnor tvingades bära röda band när de har mens för att få tillstånd att gå på toaletten.

Tror du att fler kedjor kommer följa efter?

– Bara om trycket blir tillräckligt stort och de ser att de förlorar kunder på det. Generellt är jag mind blown av nonchalansen i vissa uttalanden från högsta ansvariga. Det är smärtsamt uppenbart att de inte kan relatera till människor som nu, eller i många fall redan innan krisen, kämpar med att få livet och ekonomin att gå ihop.

ANNONS

Varför har Lidls kampanj blivit en så stor nyhet?

– Det enkla svaret är för att de var först och för att övriga matvarukedjor är tondöva och inte förstår kommunikationens kraft.

Jessica W Sandberg menar också att övriga matvarujättar har ett imageproblem med vd:ar som uppges tjäna miljonbonusar, som bland annat Göteborgs-Posten rapporterat om, samtidigt som priserna har höjts de senaste månaderna.

– Det är inte direkt så att någon VD ligger sömnlös på nätterna för en falukorv eller två, för att låna valrörelsens tydligaste symbol.

LÄS MER:Skogsstyrelsen: ”Trädfällning på Bocköhalvön är en gallring”

LÄS MER:Lägst andel bidragsförsörjda i Härryda på åtta år

LÄS MER:Fullspäckat när kulturskolan bjöd till öppet hus i Mölnlycke

ANNONS