Så här tycker Härrydaborna om Lidls nya priser

Under måndagen var det första dagen för Lidls priskampanj där den tyska kedjan fryst eller sänkt priset på över 100 varor. Härryda-Posten ställde några frågor till ett par av butikens kunder i Mölnlycke.

ANNONS
|

Lidls priskampanj möttes av ett omedelbart gensvar från konkurrenterna under måndagen. Ica meddelade att de skulle sänka priset på 300 varor och även Coop meddelade prissänkningar på grönsaker och frukt – för sina medlemmar.

Utanför Lidls butik i Mölnlycke mötte Härryda-Posten flera kunder, däribland Mölnlyckebon Mia Josefsson, 46. Mia berättar att hon är en Lidl-kund sedan tidigare, men idag är hon här just för kampanjen.

– Idag har jag köpt lite blandat, lite som barnen kan göra själv, lite pizza, massa frukt som var väldigt billig här. Påskgrejer har jag köpt också, och sen eftersom jag är pluskund får man gratis choklad.

ANNONS

Vissa kritiker säger att Lidls kampanj bara är ett PR-trick, vad säger du om det?

– Jag tänker att man ju får jämföra olika butiker, man kan ju gå in och kolla, det är ju väldigt lätt egentligen att göra det.

Mia Josefsson säger att fördelen med Mölnlycke är närheten mellan olika butiker, vilket gör det enkelt att prisjämföra.

– Vi har ändå ganska många affärer här i Mölnlycke och då kan man ju välja, det är inte jättejobbigt att gå fram och där och där. Visst dom har inte jättebra utbud på glutenfritt som jag behöver, men då handlar jag det i andra affärer. Andra saker som vegetariskt, som vi äter i vår familj, så har de jättebra utbud på det. Och så får man ju vara lite prismedveten, allt kanske inte är billigare men oftast blir det ändå så i slutändan.

Kommer du ändra var du handlar mat tack vare den här kampanjen?

– Ja, absolut, det man kan spara in behöver man ju tänka på. Och det är klart att man vill gynna någon som tar ett ansvar för ekonomin och det tycker jag att alla borde göra.

En annan som besöker Lidl i dag är Jonas Andelius, 75, från Hindås. Jonas har lite bråttom, men när Härryda-Posten frågar om han har handlat på Lidl på grund av kampanjen undrar han ”Vilken kampanj?”.

ANNONS

Kommer du ändra var du handlar mat tack vare den här kampanjen?

– Jag köper alltid sånt här, säger han och håller upp fylld pasta och avokado.

Vissa kritiker säger ju att det bara är ett PR-trick, vad säger du om det?

– Ingen synpunkt!

Även Mölndalsbon Marita, 70, har handlat idag. Marita är en tidigare Lidl-kund som brukar köra från sitt hem i Mölndal till Mölnlycke eftersom det är smidigare. Hon är inte så värst imponerad av Lidls kampanj och menar att det är en PR-kupp.

Vissa kritiker säger ju att det bara är ett PR-trick, vad säger du om det?

– Jag tycker Lidl är dom som har höjt priset mest, jag har upplevt det så. Att dom har smyghöjt väldigt mycket. Kanske lite mer än de andra.

Vad ska du köpa?

– Jag ska ha bröd, och jag ska ha … Jag har en hand som inte mår så bra så jag vet inte riktigt vad jag ska ha just nu, säger hon och skrattar till.

– Bananer ska jag ha, lite sånt där behöver jag.

Kommer du ändra var du handlar, tack vare den här kampanjen?

– Nä, det tror jag inte. Jag vet inte, det beror ju på vad som finns. Jag har lite bra sifferminne så jag kommer ihåg vad priserna var innan.

ANNONS

Marita berättar för mig att hon precis hörde på radio när hon körde hit att även Ica ska frysa priserna på flera hundra varor.

– Nu är kriget igång, säger hon.

LÄS MER:PR-experten: ”Lidls kampanj är briljant”

LÄS MER:Ica sänker priset på över 300 varor

LÄS MER:Coop sänker priserna på grönsaker och frukt

ANNONS