Tågdebatt mellan Ådahl (C) och infrastrukturministern hettade till: ”Inte riktigt klokt”

Medan Trafikverket utreder hur järnvägssträckan Göteborg–Borås ska se ut i framtiden, fortsätter den politiska debatten att rasa. Under tisdagen krävde riksdagsledamoten Anders Ådahl (C) svar från infrastrukturministern Andreas Carlson (KD), som erkände att han bytt fot i frågan.

ANNONS
|

I en så kallad interpellationsdebatt krävde riksdagsledamoten Anders Ådahl (C) svar från infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) om vilka initiativ denne avser vidta ”för att säkerställa en hållbar utveckling av pendlingen mellan Göteborg och Borås, och då inte minst tågpendling på ny tågbana?” Ådahl representerar Västra Götalands västra valdistrikt, där Härryda kommun ingår.

Infrastrukturministern upprepade vad han tidigare sagt i frågan. I sitt svar sade statsrådet inledningsvis att inriktningen för sträckan Göteborg–Borås är att utreda en ”modifierad lösning utan att trafikstarten försenas”.

– Trafikverket ska analysera vilka alternativa åtgärder eller paket av åtgärder i järnvägssystemet för hastigheter upp till som mest 250 kilometer i timmen som på ett kostnadseffektivt sätt kan utöka järnvägskapaciteten i stråket. Syftet är framför allt att förbättra förutsättningarna för arbetspendlingen i regionen samt att förbättra anslutningen till Landvetters flygplats.

ANNONS

Det var ett svar som inte precis tystade Anders Ådahl (C), som antydde att det ursprungliga beskedet för regeringens skrotning av höghastighetssystemet presenterades vid en tidpunkt då gemene mans tankar inte nödvändigtvis var på infrastrukturpolitik.

– Den 23 december, dagen före julafton, när folk stod hemma och griljerade skinkan, fixade med broccoli och slog in klappar, kom beskedet att stambanor i Sverige, som har utretts och diskuterats i tio års tid, avslutas och avbryts av regeringen. Det ser inte riktigt ut som att man ville ha uppmärksamhet runt en sådan nyhet, får man säga, sade Anders Ådahl från talarstolen.

Det påståendet gav inte Andreas Carlson särskilt mycket för.

– Jag tror inte att kammaren hade uppskattat om vi hade hållit på informationen in på det nya året trots att beslutet var fattat den 22 december – av olika skäl, beroende på vad man har i ugnen inför jul och så vidare, sade kristdemokraten i en replikväxling.

Ådahl (C): ”Inte riktigt klokt”

Centerpartisten uppskattade att sträckan Göteborg–Borås utretts 18 gånger, och sade bland annat att en ny tågförbindelse skulle minska restiden från dagens timslånga resa med buss till 35 minuter med tåg.

– Göteborg-Borås är i dag Sveriges minst attraktiva pendeljärnväg. Det är ett sorgebarn, eller en museijärnväg om man så vill, från 1894. Tågets medelhastighet är 68 kilometer i timmen. Både bil och buss är betydligt snabbare. I dag passerar 1 400 bussar Kallebäcksmotet, som är infarten till Göteborg österifrån. Det är uppriktigt sagt inte riktigt klokt.

ANNONS

Anders Ådahl avkrävde svar från Andreas Carlson:

– Jag undrar, statsrådet: Vad betyder det att inriktningen är att undersöka en ny lösning? Vad betyder inriktning? Vad betyder detta beslut för Göteborg-Borås? Politiker och tjänstemän i kommunerna längs sträckan vet inte svaret.

Här var svaret likalydande med tidigare:

– När det handlar just om Göteborg-Borås, som frågeställningen gäller, är beskedet att det ska ske utan att trafikstart försenas. Det handlar alltså om uppdraget till Trafikverket att se vilken modifierad lösning man kan få fram. Detta är satt i relation till att sträckan inte ska vara en del av stambanor för höghastighetståg utan i stället underlätta för arbetspendling i regionen, där behoven är väldigt stora. Det handlar också om att få en spårbunden förbindelse till Landvetter, svarade Andreas Carlson.

Infrastrukturministern lade också till att han gärna kom till Anders Ådahls del av landet för att fortsätta ”den goda dialogen”. Det var en kastad handske som Ådahl inte var sen att plocka upp.

– Jag vill här i talarstolen också passa på att bjuda in till Västsverige, för det är oerhört upprörda tankar och funderingar längs hela sträckan mellan Göteborg och Borås och bort till Jönköping. Så välkommen till vår del av landet!

ANNONS

Carlson har ändrat uppfattning om höghastighetstågen

Anders Ådahl tog också upp en tidigare riksdagsmotion från Carlson med rubriken ”Bygg nya stambanor för höghastighetståg”, som kristdemokraten författade så sent som 2019 tillsammans med partikamraten Acko Ankarberg Johansson.

– Håller inte statsrådet Carlson med riksdagsledamoten Carlson? Håller han inte med sig själv, helt enkelt?

Även här hade infrastrukturministern svar på tal.

– Håller jag med mig själv? Håller statsrådet med riksdagsledamoten? Nej, jag har ändrat uppfattning. Riksdagsledamoten Andreas Carlson ändrade uppfattning långt innan han blev statsråd, just för att höghastighetstågsprojektet riskerar att trycka undan andra betydande och viktiga åtgärder när det kommer till både nyinvestering och underhåll.

LÄS MER:Kraftig ökning av anmälda bedrägerier i Härryda – många äldre drabbade

LÄS MER:Så mycket har matvarorna ökat enligt PRO: ”Fruktansvärt”

LÄS MER:Kadaverdel hittades i Mölnlycke – för andra gången

ANNONS