Västtrafik mötte upprörda invånare i Eskilsby

Den kommande indragningen av sträckan Eskilsby-Sandsbacka för buss 620 har väckt starka känslor. Under onsdagen bjöd Västtrafik och kommunen in till informationsmöte på Eskilsbygården.
– Personer som bor här har befogad kritik och vi delar deras uppfattning, säger Per Vorberg (M), ordförande i kommunstyrelsen.

ANNONS
|

Femton minuter innan utsatt tid strömmade människor in i lokalen. När mötet inleddes var lokalen överfull. Bakgrunden till informationsmötet var den kommande indragningen av sträckan längs Östra Eskilsbyvägen och Sörtorpavägen som idag trafikeras med buss 620, vilket Härryda-Posten tidigare rapporterat om.

Målet med mötet var, enligt kommunen, att boende skulle få en större förståelse för Västtrafiks beslut, men också att få ge information om vilka alternativ som finns att tillgå efter den 10 december när invånarna står helt utan buss.

– Vi har fått in önskemål från boende om att få möjlighet att ställa frågor till kommunen och Västtrafik om närtrafik och skolskjuts, berättar Hanna Henningsson som är planeringsledare för trafik i Härryda kommun.

ANNONS

Talare blev avbrutna

Redan vid mötets inledning var stämningen upprörd – och Henningsson blev flera gånger avbruten. Det gick dock inte att jämföra med det motstånd som Västtrafiks representanter fick möta när de tog över mikrofonen.

Sara Karlsson, samhällsutvecklare, och Anne Garcia Solving, affärsutvecklare, från Västtrafik beklagade till slut beslutet, men förklarade att det baserades på beräkningar och de mål som Västra Götalandsregionen formulerat för bolaget.

– Inga beslut är skrivna i sten, men våra beslut är baserade på fakta. Men jag förstår att ni inte litar på vårt resandeunderlag, säger Sara Karlsson när hon fick frågan om möjligheten att riva upp beslutet.

Carina Paulsson och Emelie Gustafsson som kommit för att delta på mötet, tyckte att indragningen av bussträckan var under all kritik.

– Vi är chockade. Vi hoppas verkligen att de tänker om, säger Gustafsson och syftar på att de fick beskedet med alldeles för kort varsel – så sent som i september i år.

– Vi blir ju isolerade, slår Paulsson fast.

Alla förslag fick avslag

Frågan om varför Västtrafik har upphandlat nya, större bussar som inte kan vända vid den befintliga ändhållplatsen, kom upp under mötet. Detsamma gäller förslag som framförts tidigare – såsom att förlänga bussträckan till en bättre vändplats – men som nekats av Västtrafik på grund av det begränsade antalet resenärer.

ANNONS

Även Härryda kommun har undersökt möjligheten att bredda vägen för att få behålla bussen, men Trafikverket nekade kommunen tillåtelse, något som krävs eftersom en av de korsande vägarna är statlig.

När en mötesdeltagare utropade: ”Riv upp beslutet!” fylldes lokalen av applåder.

– Jag känner med dem. Vi kan inte svara på frågor av denna bredd, men vi tittar igenom vår trafik flera gånger per år, säger Anne Garcia Solving efter mötet.

Kommunpolitikerna står på invånarnas sida

Eftersom kollektivtrafiken styrs på regional nivå, är det Västtrafik som beslutar om linjedragningar, medan kommunen ansvarar för exempelvis skolskjuts. I frågan om buss 620 står kommunpolitikerna sedan tidigare på invånarnas sida, vilket Per Vorberg (M), gjorde tydligt under kvällen tillsammans med Mikael Johannisson (M) och Patrik Linde (S).

– Personer som bor här har befogad kritik och vi delar deras uppfattning. Vi kan fortsätta trycka på från politiskt håll, men det viktiga är att invånarna gör det. Vi från politiken kan bistå med rätt kontaktuppgifter, säger Vorberg till Härryda-Posten.

Innan mötet avslutades överlämnades en namninsamling till Västtrafik. Den nya slutstationen för busslinje 620 blir Inseros i Mölndals kommun.

Artikeln har uppdaterats.

LÄS MER:Grannarna ger inte upp om buss 620 – startar namninsamling mot Västtrafiks beslut

LÄS MER:Tre häktade – tvingade till sig klocka under pistolhot i Mölnlycke

LÄS MER:Boende reagerar på Förbos hyreshöjningar: ”Bilen har jag fått sälja”

ANNONS