Västtrafik om kritiken: ”Vi har varit förberedda”

Flera inställda avgångar i kollektivtrafiken är resultatet av snöovädret som drabbat Härryda i veckan – men enligt Västtrafik har man gjort det man kunnat.
– Det kraftiga snöfallet gjorde att bussarna inte kunde ta sig fram, säger Kristian Lans, presskommunikatör.

ANNONS
|

Redan i början av veckan varnade SMHI för den kraftiga blåst och rejäla mängder snö som väntades komma i stora delar av Västra Götaland.

Och så blev fallet. Flera kommuner omfattades av varningen och Härryda var en av dem.

Halkan har inneburit flera trafikolyckor som lett till köer i Västsverige. Vid en olycka som inträffade på E20 i Alingsås under torsdagen tvingades blåljuspersonal springa fram till platsen. Detta på grund av att de inte kom fram med sina fordon, något som Alingsås Tidning rapporterade om.

”Ha koll på vår hemsida”

Snöovädret orsakade också störningar i kollektivtrafiken. På grund av ett signalfel i Kållered ställdes flera tåg in mellan Kungsbacka och Göteborg på torsdagen. Felet ska också ha orsakat förseningar till Mölnlycke.

ANNONS

Vissa resor med X4:an ställdes in i båda riktningar mellan Mölnlycke station och Göteborg central och på måndagen fastnade många bilister och kollektivtrafikresenärer i milslånga köer på riksväg 40.

Två avgångar med Röd express från Landvetter resecentrum ställdes också in på tisdagsmorgonen.

Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik, berättar att det är Trafikverket som står för infrastrukturen för tågen och att Västtrafik inte ansvarar för signalfel. Men gällande den inställda busstrafiken säger han att säkerheten för resenärerna alltid går först.

– Det kraftiga snöfallet gjorde att bussarna inte kunde ta sig fram. Det var problem med framkomligheten. För att inte riskera att bussar blir stående eller åker av vägen drar vi in trafiken, säger Kristian Lans.

Tusentals söker ersättning

Från den 2 mars till och med den 9 mars fick Västtrafik in 1 042 klagomål på trafiken. Enligt Kristian Lans handlar de flesta klagomål om att turen inte gått i tid.

Under samma period har Västtrafik handlagt 5 418 ansökningar om förseningsersättning, en siffra som kommer stiga, enligt Lans.

Vad ska man som resenär göra vid inställd avgång?

– Ha koll på vår hemsida och app samt hur trafikläget ser ut. Det är svårt för oss att sätta in ersättningstrafik vid den här typen av väglag.

ANNONS

Störningar i appen

På torsdagen var det störningar i Västtrafiks app, vilket gjorde det svårt att söka information om sin resa.

Resenärer hänvisas söka sin resa i appen, men det går ju inte om funktionerna ligger nere. Vad ska man som resenär göra i ett sådant läge?

– Det är väldigt olyckligt att vi fick problem med appen under snöovädret. Jag kan inte gå in på några detaljer men det var it-relaterat. Då kan man i stället ringa Västtrafiks kundtjänst som kan komma med förslag på hur man ska resa.

”Då får vi problem”

Kristian Lans berättar att Västtrafiks bussar har vinterdäck och är rustade för vintern, men framkomligheten blir begränsad när stora mängder snö faller under kort tid.

– Då hinner inte Trafikverket och kommunerna snöröja på det sätt som krävs för att vi ska kunna köra busstrafik. Stora och tunga fordon kräver ett visst skick på vägen och när det inte finns blir det säkrast att man ställer in, säger han.

Snön kommer till Härryda varje år. Hur kan Västtrafik förbereda sig bättre framöver?

– Vi har varit förberedda. Men det spelar ingen roll om snöovädret är så kraftigt och snön lägger sig på vägarna. Då får vi problem, tyvärr.

ANNONS

LÄS MER:Kraftigt snöfall i Härryda - skicka in dina bilder!

LÄS MER:Landvetterbon Jessica fastnade i bilkön på RV40: ”Jag blev bestört”

LÄS MER:Nu kommer snön – Härryda-Posten rapporterar om händelseutvecklinge

ANNONS