Därför landade en helikopter vid Båtsmansskolan i Mölnlycke

Under måndagen stängdes grusplanen mellan Båtsmansskolan och Fridaskolan av för att en helikopter behövde landa där. Anledningen: En telemast i närheten håller på att uppgraderas till 5G-teknik. Härryda-Posten fick följa med en bit av flygturen.

ANNONS
|

Det blåser snålt ute på landningsbanan på Säve flygplats under måndagseftermiddagen. Helikopterpiloten Jon Larsson och flygeleven Tor Vallo tar emot Härryda-Postens reporter som får följa med upp i luften.

Väl uppe breder Göteborg ut sig i all sin prakt. Hade det varit en solig dag hade älven bländat oss, men i dag syns allt utan extra ansträngning för ögonen. Eftersom helikoptern flyger i runt 200 kilometer i timmen går det snabbt att ta sig fram till Mölnlycke. Råda säteri ser litet ut ovanifrån och motorvägen slingrar som en orm genom landskapet. När helikoptern väl går ned för landning går det snabbt till att vi tar mark. Gräset runt omkring viker sig av kraften.

ANNONS

Mastigt arbete som kräver helikopter

Det är företaget Storm heliworks som ska transportera bort material som monterats ned på en telemast i Mölnlycke. I tisdags förra veckan hjälpte företaget till med att få dit utrustningen som bland annat består av kablar, antenner och radioutrustning.

Själva arbetet på masten utförs av KS Connect, där Johan Öhrström är projektledare.

– Vi bygger mobilnät i Sverige. Man byter utrustning från dagens Huawei till Nokia i det här fallet och lägger på 5G. Det är det stora jobbet som görs, förklarar Öhrström över telefon.

Anledningen till att det krävs helikoptertransport är för att masten, som ägs av Telenor, står på en otillgänglig plats dit det inte går att köra bil. Själva masten är 24 meter men den står på en kulle vilket gör att den ändå når förhållandevis högt.

– Det är väldigt tung utrustning, en antenn väger 60-70 kilo så det är inget man vill gå och bära genom en skog, säger Johan Öhrström.

För Storm heliworks är den här typen av uppdrag ganska vanliga, enligt Jon Larsson. Andra uppdrag kan vara att frakta byggmaterial till projekt ute på öarna i Göteborgs skärgård eller rycka ut vid skogsbränder. Det finns några fåtal, liknande företag i Sverige.

ANNONS

– Vi är inte störst men vi är inte minst sett till antalet helikoptrar. Vi har sju stycken, säger Jon Larsson.

Helikoptern lockar nyfikna

Att flyga från Säve flygplats till Mölnlycke tar cirka tio minuter. Innan Jon Larsson går ner för landning svänger han förbi masten för att kolla att det finns personal på marken som väntar på helikoptern. Det gör det.

Nyfikna ungdomar har samlats vid Båtsmansskolan när helikoptern går ned för landning. Ungdomarna fotar och härmar helikoptern med kroppen genom att snurra runt med armarna utåt. Piloten sitter kvar medan Tor Vallo, som agerar lasteman, hoppar ut och kopplar på den stora linan under helikoptern innan han snabbt hoppar in igen och helikoptern på nytt lämnar marken.

LÄS MER:Miljöchefen: ”Förorenade områden behöver prioriteras”

LÄS MER:Prästgården i Landvetter återinvigd – med biskop och gospel

LÄS MER:Fritt fram för köp på Systembolaget med digitala id-kortet

ANNONS