Ronny arbetar för Swedavia med viltkontroll och skyddsjakt på Landvetter flygplats– skrämmer hellre än skjuter

Uppblåsbara figurer och gaskanoner som låter och skrämselpistoler. Metoderna är många för att hindra djur – och framför allt fåglar – från att bli en fara för flygsäkerheten. Härryda-Posten fick en rundtur på området vid Landvetter flygplats av Ronny Kristensson, ansvarig för skyddsjakt och viltkontroll på Swedavia.

ANNONS
|

Längs med den 3 299 meter långa start- och landningsbanan på Landvetter flygplats går en annan väg. Den kör Ronny Kristensson och hans kollegor dagligen på i sin specialdesignade bil, fylld med utrustning för att arbeta proaktivt med viltkontroll. Baktill sitter en gaskanon monterad och inuti finns en uppblåsbar figur, en så kallad hulk, som drivs av ett bilbatteri. Med sig i bilen har Ronny Kristensson även en megafon med inbyggda ljud anpassade för olika fågelarter, samt en skrämselpistol.

Han och hans kollegor har ansvar för att sköta viltkontrollen och skyddsjakten inom flygplatsens område. Det finns alltid någon på plats, och det mesta av arbetet går ut på att hålla uppsikt över främst start- och landningsbanan och dess närhet.

ANNONS

”Ett verktyg i vår verktygslåda”

När det krävs har de tillåtelse från länsstyrelsen att skjuta vilt och då vanligen fåglar. Detta genom ett tillstånd från länsstyrelsen som kontinuerligt förnyas. I praktiken har de rätt att utföra skyddsjakt alla dagar om året, dygnet runt.

– Skyddsjakten är ett av många verktyg i vår verktygslåda. Vi använder det i undantagsfall och har det som beredskapsåtgärd när det behövs och inga andra åtgärder fungerar för flygsäkerhetens skull. Om man har försökt skrämma och man har gjort alla andra åtgärder vi kan och fåglarna inte flyttar på sig, då skulle man kunna använda skyddsjakt som sista åtgärd. Det ger lite extra effekt i skrämningen så att säga. Det kan också vara så att det blir en skadad fågel som man behöver avliva helt enkelt, säger han.

Hur stort är behovet av att skjuta fåglar kring flygplatsen?

– Minimalt skulle jag säga. Vi skrämmer fåglar. 2022 skrämde vi fåglar ungefär 800 gånger. Vi skrämde vilt ca 150 gånger. Och vad kan vi ha skjutit? Ett tiotal fåglar och någon hare har skjutits utanför jaktsäsong så att säga.

Risken finns att fåglar kan kollidera med flygplan.

– Vid start och landning går man ju in i deras flyghöjder. De flesta kollisioner sker någonstans mellan noll och 100 meter.

ANNONS

Kollisionen i sig är sällan farlig, enligt Ronny Kristensson.

– Det som kan vara en fara är efter en kollision, att det skulle ligga någonting kvar som sugs upp i en motor. Men då har vi rutiner som vi följer, så fort det blir en händelse så åker det ut personal och kontrollerar hela landningsbanan och de vägarna som används. För att säkerställa att det inte ligger något kvar som skulle kunna bli ett problem för flygtrafiken.

Hur allvarligt är det här hotet mot flygsäkerheten?

–För Landvetters del är det ju inte jättestort skulle jag säga. Sen så går det ju aldrig att säga 100 men det gör det ju inte med någonting.

Finns det några andra djur som man kan behöva skjuta av?

– Vi har ju djuren som rör sig här, mest är det är fälthare, räv och grävling. Och det kan ju vara att man gör en riktad insats emellanåt för att minska ner till exempel ett harbestånd. Men annars så funkar det på samma sätt, ser man dem så skrämmer man dem för att få dem bortifrån banan.

Skrämselpistol, gaskanoner och uppblåsbara figurer

Det främsta arbetet är förebyggande. Över hela området, som kallas manöverområde, finns det stora delar med gräsytor. Där har bland annat sly rensats bort för ta bort skydd och eventuella boplatser samt för att göra det så ogästvänligt för fåglarna. Detta för att det blir lättare att bevaka mot fågel och vilt vid öppnar ytor, förklarar Ronny Kristensson.

ANNONS

Kråkor finns i området hela tiden och periodvis även mycket lärkor och en del tornseglare. Även vissa typer av rovfåglar rör sig i området och mellan maj och juni finns det mycket mås i luften. Fåglarna har lärt sig en del av skrämselmetoderna.

– Fåglarna är inte dumma. Det räcker att den här bilen visar sig så sticker de. Och det är extremt effektivt. Och likadant om man skulle köra ut och ställa sig på ett område så kommer de inte dit.

Ett annat alternativ för att skrämma fåglarna är att placera ut uppblåsbara figurer på väl valda platser. Ofta tillsammans med en så kallad gaskanon som avger en hög smäll och är inställd på ett intervall.

– Den både låter högt och ger ifrån sig olika ljud som vissling alternativt ett fräsande ljud. Megafonen som vi har är ett annat alternativ som har inställda varningsläten för till exempel duva, kråka eller mås.

Behövs det kan även en skrämselpistolen avlossas. Allt som görs rapporteras in i ett internt system genom en Ipad i bilen.

Jaktklubb bidrar

Flygplatsägaren Swedavia har även avtal med jaktklubbar som ligger utanför staketet, alltså områdets skalskydd. En av dem är Rågdals skytteklubb som nyligen beviljades tillstånd av länsstyrelsen att fälla fem korpar och fem morkullor fram till sista juni nästa år.

ANNONS

– I det arrendeavtal som vi har med Swedavia så är det avtalat att vi ska fälla vilt och fokusera på fågel. Det finns några jägare i vårt lag som tycker det är intressant och kul med fågeljakt, säger Per Karlsson, ordförande i Rågdals skytteklubb över telefon.

Han betonar dock att klubben själva ansökt om tillståndet.

– Vi har sökt detta frivilligt. Så det är ingen som har sagt till oss att vi ska göra detta. Men de är väldigt angelägna om att det bedrivs jakt utanför staketet i anslutning till flygplatsen, säger Per Karlsson.

Ronny Kristensson bekräftar den bilden.

– Det är en dialog de har haft ihop med länsstyrelsen och sedan har det tagits ett beslut där.

LÄS MER:Nu blir PDL Center bli Padelborgen Mölnlycke

LÄS MER:Hyllade Negar Naseh drömmer om ett fritt Iran och besöker Mölnlycke kulturhus

LÄS MER:Helgtips vecka 9: Mamma Mia, Gyllene Hinden och skidor med stickning

ANNONS