Musikhjälpen kostar inte dubbelt

Musikhjälpen finansieras inte på något vis av det som samlas in, skriver Simon Gooch vid SR och Anna Luuk Pris vid SVT i ett genmäle till Härryda-Postens chefredaktör Csaba Bene Perlenberg.

Detta är en Åsiktstext. Synpunkter, tankar och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du kommentera eller svara? Mejla till redaktionen@harrydaposten.se

ANNONS
|

Det är roligt att Csaba Bene Perlenberg i sin chefredaktörskrönika den 12 december tycker att Musikhjälpens insamling till årets tema ”För en tryggare barndom på flykt från krig” och alla de insatser som görs runt om i landet, inklusive flera i Härryda, är beundransvärda, det håller vi med om och uppskattar.

Men det känns viktigt att påpeka att själva produktionen inte på något vis finansieras av det som samlas in till insamlingen. Det påstår inte heller Perlenberg men det går lätt att missförstås när han går fel och skriver att det ”betalas dubbelt” för de som skänker pengar. Så är det inte, alla som ger pengar eller engagerar sig gör detta frivilligt och insamlingen går oavkortat till Radiohjälpen och hur de använder pengarna beskrivs bland annat på deras webb.

ANNONS

Musikhjälpen är inte ett PR-evenemang och har aldrig varit det.

Musikhjälpen är förstås främst en radio- och tv-sändning samt en insamling till förmån för projekt som Radiohjälpen sköter. Men det är även folkbildning om olika viktiga globala frågor som temat varje år sätter fokus på. Programbolagen står för den delen, Radiohjälpen ansvarar för insamlingen. Själva produktionen, som löper 144 timmar i både radio och tv, finansieras inom bolagens befintliga budgetar.

Det står förstås fritt för Perlenberg att som ansvarig utgivare ta beslut om hur hans egen tidning rapporterar. Men Musikhjälpen är inte ett PR-evenemang och har aldrig varit det under de 15 år insamlingen gjorts i Sverige. Självklart hoppas vi att så många som möjligt både lyssnar, tittar och engagerar sig. Inte för public service bolagens skull, utan detta år för en tryggare barndom på flykt från krig.

Simon Gooch

Kanalansvarig P3 och beställare av Musikhjälpen

Anna Luuk Pris

Beställare av Musikhjälpen på SVT

Svar Direkt:

Tre saker är viktiga att poängtera:

1. Jo, de skattpliktiga personer som skänker pengar till Musikhjälpen har redan varit med om att betala en gång för Musikhjälpen genom den obligatoriska och ej valfria public service-skatten. Det är förvisso skillnad på att betala till produktionen och produktionens ändamål, men nog är det dubbelbetalning i samband med Musikhjälpen alltid.

ANNONS

2. Musikhjälpen är kanske det mest interaktiva och engagemangsskapande programformatet som SVT och SR har. Dess huvudsakliga syfte är inte PR-skapande, men självklart har Musikhjälpen en tydlig PR-skapande effekt. Musikhjälpen, SR och SVT är också registrerade varumärken som gagnas av så mycket exponering som möjligt. Här borde privata medier vara restriktiva och bedöma publicering inte bara utifrån nyhetsvärde utan också utifrån hur mycket detta varumärke rimligtvis ska eller bör exponeras utan att det kan ses som otillbörligt gynnande.

3. Inte med ett ord kommenterar Gooch och Luuk Pris undertecknads föregående kritik mot att produktionsbudgeten hemlighålls. Eftersom det inte finns något annat programformat hos någon annan aktör i Sverige som liknar Musikhjälpen i omfång, ambition och genomslagskraft bör det heller inte finnas något konkurrensskäl till att inte avslöja produktionsbudgeten. Det hade gagnat både skattebetalare och presumtiva givare till Musikhjälpen att veta om det som skänks överträffar det som insamlingen kostar.

Givare har rätt att kräva effekt av sitt bidrag till en insamling, men till skillnad från många andra insamlingsorganisationer exempelvis Röda Korset eller Rädda Barnen eller någon av de många andra välgörenhets- och rättighetsorganisationerna är SR och SVT inte transparenta om dessa kostnader.

Avslutningsvis: Läs gärna Härryda-Postens rapportering om Mikael och Danjel som vandrar 14 mil för Musikhjälpens insamling.

ANNONS

Csaba Bene Perlenberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare Härryda-Posten

LÄS MER:Mölnlyckekrogen Signum prisas: ”Jättekul!”

LÄS MER:Nya ägare till villa i Landvetter – prislappen: 8 550 000 kronor

LÄS MER:S och V ser rött efter Attendobeskedet: ”Jag blir lite upprörd”

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
1. Sök på Härryda-Posten i Appstore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på "hämta" eller "installera".
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på "öppna" för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

ANNONS