Csaba Bene Perlenberg: Läsarna bestämmer över tidningarnas framtid

Idag var en mörk dag i den svenska medievärlden. Sveriges Radio meddelade att public servicebolaget ska spara mellan 200 och 250 miljoner kronor årligen och Stampen media, Härryda-Postens ägare, meddelade att cirka en femtedel av de anställda kommer tvingas lämna koncernen. Vad som händer härnäst är upp till er, läsarna.

ANNONS
|

Det svänger snabbt i innebandy. För mindre än ett år sedan såg Härryda-Posten dagens ljus. Stampen, som bland annat äger Göteborgs-Posten och Hallandsposten, tog sitt ansvar och startade upp Härrydas enda dagstidning. Uppdraget var tydligt: Att bevaka, granska och rapportera om Härrydabornas vardag – för Härrydaborna.

Det är ett uppdrag som redaktionen tagit på stort allvar alltsedan hemsidan lanserades och appen sjösattes. Härryda-Posten har blivit den självklara publicistiska kraften i en kommun som har framtiden för sig. Tidningens medarbetare har varit på plats vid historiska, dramatiska händelser som den stora branden i centrala Landvetter och branden i Förbos fastighet i Mölnlycke. Vi har haft flera gedigna granskningar av kommunen, däribland om hemmasittaren Teo i artikelserien Sveriges bästa skola och Härryda-Postens pågående granskning och rapportering av gruppbostaden Hjorten i Mölnlycke. Vi har skrivit om Bocköhalvöns framtid i Hindås, vi har varit på plats och liverapporterat från lokala fotbollsmatcher i division 7 och vi har varit på plats i Stockholm när Pixbos damer kämpade om guldet på Avicii arena. Härryda-Posten har till och med rapporterat från New York, där vi intervjuade den kanske mest världskända Mölnlyckedottern, FN:s biträdande generalsekreterare Ulrika Modéer.

ANNONS

Som ansvarig utgivare är jag oerhört stolt över all den journalistik som tidningens reportrar dagligen producerar, främst för Härrydabor men även för andra läsare.

Att själva bli föremål för nyheter och svarta rubriker är både obekant och obekvämt för journalister. Vi är vana vid att berätta andras berättelser, inte själva vara i blickfånget för nyheterna. Härryda-Posten är, likt vår ägarkoncern Stampen, inte fredade från omvärldens ständiga förändringar. Dagens tråkiga nyhet är inte de sista svarta medienyheterna i år. Att annonsmarknaden förändras, snabbare än vad någon hade kunnat ana, sammanfaller med en historisk omvandling där nyhetsmedier inte själva kontrollerar den digitala omställningen. För privata nyhetsmedier, som inte har någon helhetsfinansiering av skattemedel som Sveriges Radio, SVT och UR, är det givetvis extra tufft.

Här finns det säkerligen utrymme för självkritik. Balansen mellan att få läsare att konsumera nyheter på våra egna plattformar samtidigt som nyheter är beroende av att bli delade av algoritmer på sociala medier vi själva inte äger, har visat sig vara ett vågspel. Samtidigt tjänar globala jättar miljarder och åter miljarder på att dela privata mediers material, utan att betala för det. Tvärtom betalar mediekoncerner för att vår journalistik överhuvudtaget ska nå våra läsare, lyssnare och tittare.

ANNONS

Tidningens uppdrag, att berätta om det som Härrydaborna förtjänar att veta, är alltjämt i fokus.

Demokratiaspekten är inte att förringa. Återkommande kritik, ibland rättvis, ibland rent nys, har gjort att medier ofrivilligt politiseras av de som söker undergräva fria mediers legitimitet. Men i takt med att redaktioner återigen minskas och bevakningen av lokala samhällen hotas av en allmän ekonomisk utveckling, där annonser är något av det första som företag drar in när det ska sparas pengar, aktualiseras åter frågan hur oberoende journalistik ska finansieras – och av vem.

Vad dagens besked innebär för Härryda-Posten ber jag om att få återkomma till. Tidningens uppdrag, att berätta om det som Härrydaborna förtjänar att veta, är alltjämt i fokus.

I slutändan är framtiden för Härryda-Posten och Stampens övriga titlar, samt morgondagen för våra konkurrenter och kollegor i andra koncerner och titlar, upp till läsarna. Den dagen Härryda-Posten reser betalvägg och tar betalt för vår journalistik, likt andra företag tar betalt för sina produkter och tjänster, är det inte bara ett prenumerationserbjudande till våra läsare som hägrar.

Det är en inbjudan och en uppmaning till våra läsare att säkra en grundläggande demokratisk ventil, en oberoende och fri press, även i ens egen vardag, hemma i Härryda.

LÄS MER:Det här händer i Härryda i höst

LÄS MER:Så förbereder du din trädgård inför hösten: ”Plantera nu”

LÄS MER:Råda hembygdsförening arrangerade skördefest i Mölnlycke

ANNONS