Efter kritiken: Liseberg lanserar specialkort med lägre pris

Göteborgska nöjesparksjätten Liseberg förbereder sig för öppning – exakt 100 år efter premiären. Efter kritiken från äldre som inte längre känner sig välkomna i parken, lanseras nu ett billigare specialkort för besökare över 65 år.
– Det är en målgrupp vi vill göra något extra för, säger parkens vd Andreas Andersen.

ANNONS
|

För en dryg vecka sedan meddelade SMHI att det är meteorologisk vår i Göteborg. Fler vårtecken är på ingång. Ett är nöjesparken Lisebergs öppning.

I år – jubileumsåret – slås dörrarna upp 22 april.

Bland nyheterna märks Family Boomerang-berg- och dalbanan Luna, där ett tåg dras upp bakåt, för att sedan skjutas iväg i 68 kilometer i timmen längs en 242 meter lång bana – tills det når en 33,5 meter hög topp.

Därefter färdas tåget tillbaka längs banan – fast baklänges.

Sammantaget resulterar det i en åktid på cirka en minut.

En annan nyhet är upplevelsehotellet Grand Curiosa Hotel som öppnar i april.

ANNONS

Lisebergs vd: ”En prioriterad målgrupp”

En tredje är att Liseberg har kommit fram till att de vill prioritera en speciell grupp besökare.

För ändamålet har ett seniorkort, möjligt att köpa för alla över 65 år, tagits fram.

Kortet kostar 100 kronor och ger fri entré till parken under hela året. Priset är 245 kronor lägre än vad ett vanligt årskort för en vuxen besökare kostar.

– Det är ett jubileumspris för en prioriterad målgrupp som vi vill göra något extra för, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.

Han tillägger:

– Det är vårt jubileumsår. Det är ett år där det händer extra mycket i parken. Vi vill gärna att den gruppen av gäster ska få uppleva det.

Vad innebär den här satsningen rent ekonomiskt?

– Det beror på hur många som köper kortet! Haha. Vi hoppas sälja jättemånga. Det är ett helt nytt kort och inget vi har haft tidigare. Det känns kul att kunna göra det för en prioriterad målgrupp, säger Lisebergs vd.

Liseberg har tidigare fått en del kritik från den aktuella målgruppen. GP har bland annat skrivit om hur Marie Westergren och hennes man Ulf Westergren övervägde att inte förnya sina årskort efter det att Taubescenen tagits bort 2019 och att bokningar endast går att göra digitalt.

ANNONS

”Vissa blir besvikna och andra glada”

– Liseberg ska vara ett nöje för alla men nu är det bara fokus på barnfamiljer. Det går inte att se förbi generationen som är på väg mot döden, den generationen är väldigt pigg och aktiv idag, sa Marie Westergren.

Lisebergs marknadschef Mårten Westlund kommenterade då bland annat kritiken på följande sätt:

– Vi förändrar utbudet hela tiden efter vad som efterfrågas, jag förstår att man blir besviken om man använt Liseberg på ett sätt under många år. När något försvinner blir vissa besvikna och andra glada, sa han.

LÄS MER:Liseberg svarar på kritiken om intygen

LÄS MER:Rullstolsburna Max riskerar att inte komma in på Liseberg

LÄS MER:EU-parlamentarikern David Lega ryter ifrån mot Liseberg

ANNONS