I debattartikeln ”Höghastighetsbanan är död. Länge leve Kust-till-kust-banan” (30/12-22) välkomnar sverigedemokraterna Peter Arvidsson och Per Olov Risman regeringens beslut om en realistisk utbyggnad och upprustning av den gamla Boråsbanan för pendel- och godstrafik. Författarna ser detta som en stor delseger för SD Härryda, efter hårt och medvetet arbete. Man hoppas nu att alla partier i vår kommun skall kunna tala för detta med gemensam röst för att äntligen få en fungerande pendeltrafik mellan Göteborg, Borås och alla mellanliggande tätorter.
Vi hoppas givetvis också att samtliga partier skall välja att stödja regeringens beslut.
Krav på en snabb upprustning av befintlig bana har dock sedan länge ställts av Kommunpartiet och Miljöpartiet, som redan 2007 ordnade en medborgaredebatt i Rävlanda om Gamla Boråsbanans framtid, i samarbete med Järnvägsfrämjandet. Sedan dess har KP, via motioner, insändare och kontakter med ansvariga myndigheter, länge ensamma drivit frågan om upprustning av banan. Vi hoppas givetvis också att samtliga partier skall välja att stödja regeringens beslut: att först rusta upp den bana vi redan har och äntligen ge oss en fungerande pendeltrafik med tåg. Att döma även av Per Vorbergs debattartikel ”Ny inriktning för järnvägen Göteborg-Borås är positivt för Västsverige!” i Härryda-Posten finns redan en politisk majoritet i kommunen för detta.
Vi hoppas också att SD, såväl som övriga partier, skall stödja vårt upprop i Härryda-Posten (12/1) om att öppna upp för ett samråd med medborgarna om förbättrad pendeltågstrafik.
Nils Bengtsson (KP)
Ansvarig för tågfrågor hos Kommunpartiet i Härryda
LÄS MER:Järnvägskorsningen delar samhället – så kan det lösas
LÄS MER:Förbo avbryter hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen
LÄS MER:Familjedramat bakom knarkhärvan: ”Förstört livet för mig”